Kledingregels op reformatorische scholen

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Meisjes op mijn school lopen in de minimale lengte rok en laten zo alle jongens naar zich kijken. Bij een harde windvlaag, of als ze moeten rennen, zie je wel erg veel. Hieruit concludeer ik dat meisjes toch altijd de grenzen van de kledingregels opzoeken. Als er een regel op school komt dat alle rokjes tot de knie moeten komen, zul je zien dat het binnen de kortste keren allemaal wapperende rokjes worden. Daarom is mijn vraag: kunnen kledingregels niet beter afgeschaft worden, omdat ze op reformatorische scholen toch nauwelijks nageleefd worden?

Antwoord

Of je stelling klopt, is nog maar de vraag. De ene school is de andere niet. En ongetwijfeld kom je niet op alle reformatorische scholen ;-) Zie verder de tag 'kleding'.

7 reacties
pannenkoek
Ik ben zeer blij dat onze kinderen niet op een Reformatorische school zitten.
Ze moeten jong leren hun mening te vormen en te geven.
Regels en wetten..... het gaat om ons hart!
3parels
Dit probleem speelt zich vooral af op het reformatorische voortgezet onderwijs. Ik schaam mij diep als meiden van deze school, waar ik zelf op zat, zo bij het tankstation een kroketje kopen in een tussenuur. Schaamteloos, dik opgemaakt en met zulke strakke kleding dat ik het er soms (vergeef me het woord) hoerig eruit vindt zien.
Waarom deze verschuiving?? Ik weet nog wel dat in mijn tijd je echt niet met zo'n minirok de school in kwam. Dan werd je gewoon naar huis gestuurd of je kreeg een leenrok. Ik snap ook niet waarom ouders toestaan dat hun meisjes zo naar school gaan, terwijl er zoveel leuke kleding is die wel netjes is. En waarom doet de schoolleiding niks?
Misschien is het onze eigen schuld. Door zo vast te houden aan het idee dat een broek alleen voor mannen is, zo bezig te zijn met de uiterlijkheden van de christenvrouw... hebben we onze kinderen het idee gegeven dat dat belangrijk is. Horen kinderen thuis nog wel eens over wat God aan onze ziel deed? Wordt het geloof beleden? Of is het alleen maar uiterlijk vertoon en wettisisme.
Samanthi
3parels
Ik wil het even voor de ouders opnemen, niet alle ouders ween dat hun meisjes met zulke korte rokjes naar school gaan, ik heb bij een van mijn dochters weleens achter in de kast een ieniemini rokje gevonden, een hele heisa, maar ze had deze wel op school aangehad.

De schoolleiding is verdeeld, de ene leraar zegt ik ben niet zo moeilijk de andere geeft een andere rok of stuurt de jongere naar huis.
Er is geen eenduidigheid, sommige leerlingen zien er netter uit dan de leerkrachten.
Samanthi
Het moet natuurlijk zijn niet alle ouders weten...
andrew
Ja, ben het eens met 3 parels.

Als je die jonge refo-meisjes zie lopen, strakke legging en dan een stretch katoenen rokje net over de billen heen,strak t-shirtje, soms ook nog laarzen boven de knie,dan kun je heel hun figuur zo uittekenen. Ze hebben zelf niet eens weet hoe verleidelijk ze er uit zien.
John61
Wat ik vaak mis bij de kledingvoorschriften is informatie over de achterliggende reden om dergelijke kledingvoorschriften te hebben. Uiteindelijk zijn de (Bijbelse) kledingvoorschriften er om vrouwen en meisjes te beschermen tegen wellustige blikken van mannen en jongens en om geen wellust bij mannen en jongens op te wekken. Je kunt wel zeggen dat wellustig naar een vrouw of meisje kijken zondig is, maar daarmee is dit nog niet weg. Het is een oerdrift die bij de meenste mannen en jongens is ingebakken, dat ben je niet zomaar kwijt. Ik denk dat vrouwen en meisjes zouden schrikken en hun kleding daarop aan zouden passen, als mannen en jongens eerlijk en zonder schroom zouden vertellen hoe ze naar hen kijken en welke gedachten en gevoelens zij daarbij hebben en welke rol kleding daarbij speelt. Gelukkig doet het meerendeel van de mannen en jongens daar verder niets mee, maar er zijn er altijd die hun driften niet kunnen bedwingen en tot handelen over gaan. Overigens denk ik dat een broek in die zin meer bescherming biedt dan een rok of jurk. Eerlijke voorlichting over de reden van kledingvoorschriften dus.
dsij
de Bijbel geeft een duidelijke richtlijn : vrouwelijk en eerbaar ( kuis)
Laat dàt de ( leef)regel zijn, thuis èn op school.
Dan kan een vrouwelijke, nette broek veel Bijbelser zijn dan de korte, strakke, onkuise rokjes die we tegenwoordig op onze refo scholen zien.... Ik schaam mij vaak voor "onze meiden".
Is dat wat we de wereld willen laten zien ?
Gij geheel anders.... Heere, wat wilt U dat ik zal doen ?