Nieuwe uitvinding van de duivel

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Mijn man is autist en mijn ene zoon heeft schizofrenie. Ook heb ik een zoon die recent de diagnose psychotische stoornis NAO heeft gekregen. Mijn oudste zoon slikt ook antidepressiva maar wat hij precies heeft weet ik niet. Wel is hij soms heel agressief. Zelf ben ik manisch depressief. Ik heb het er namelijk met mijn dochter wel eens over gehad dat er niets terug te lezen is in de Bijbel van psychische problemen. Wel worden deze eigenschappen van mensen omschreven in de laatste der dagen. Wat is uw mening hierover? Zijn deze ziekten iets van deze tijd? Is het een nieuwe uitvinding van de duivel?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor uw vragen. Ik wil proberen erop in te gaan.

Laat ik allereerst mogen zeggen dat het me echt aangrijpt wat ik lees over uw gezinssituatie. Wat een zorgen en moeiten moet dit met zich meebrengen. U lijdt eigenlijk allemaal onder ingrijpende psychische problemen. En dat zal ook onderling van tijd tot tijd tot spanningen en moeiten leiden.

Waren deze problemen er ook al in de tijd van de Bijbel? Ik denk het wel. Hier en daar lees je er iets over. Zo is Psalm 142 waarschijnlijk door David gedicht toen hij in een depressie zat. Veel depressieve mensen herkennen zich dan ook in de woorden van deze Psalm. Er zijn ook andere Psalmen die doen denken aan psychische nood bij de dichter. En ook al staat het er niet met zoveel woorden, ook in de bijbelse tijden waren er psychische noden. Omdat ook dit helaas een gevolg is van de zondeval. Door die ontzettende gebeurtenis in het paradijs is er ziekte en zorg in de wereld gekomen. Ook op psychisch terrein. Onze geest kan ook ziek worden, wat vaak heel moeilijk is om te verwerken en te dragen.

Ik denk dat we een psychische ziekte geen uitvinding van de duivel mogen noemen. Ik denk ook dat het nu niet vaker voorkomt dan vroeger, alleen nu horen we er meer over, omdat we in een tijd leven waarin de wereld een dorp geworden is en er een veel grotere opening op dit terrein is. Vroeger was het er ook, maar alleen de naaste familieleden wisten ervan. Het is dus niet zo dat u en uw huisgenoten bezeten zijn of dat de duivel u allemaal te pakken heeft. U hebt allen een psychische ziekte en waarom dat zo is, is Gods leiding in uw leven (Zondag 10). Ik kan me voorstellen dat u dat heel moeilijk vindt. Gelukkig is er een God die helpen wil, ook als het heel moeilijk is. U mag uw zorgen dagelijks in Zijn handen leggen en bidden om genade en kracht voor uw moeilijke gezinssituatie. U zult ervaren dat Hij u in die weg helpt en bijstaat. Zoekt u bovendien goede hulp voor alle gezinsleden. Gelukkig leven we in een tijd waarin er vele mogelijkheden zijn op het terrein van de hulpverlening. Maak daar vrijmoedig gebruik van. Ook dat wil de HEERE zegenen.

Van harte Gods nabijheid toegewenst in de komende tijd.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

autismedepressiefduivelschizofrenie