(...) Een poosje later liet hij me weten dat hij geen contact meer wil! Maar het...

Ds. H.H. Klomp / Geen reacties

Vraag

Ik heb eens een mailtje naar een ouderling gestuurd, toen stuurde hij gewoon een antwoord terug. En een keer na catechisatie heb ik hem gesproken, dat was heel fijn! Hij beloofde nog een keer te praten. Toen mailde ik een keer wanneer hij wilde praten omdat ik toch weer een aantal vragen had. Toen reageerde hij niet meer. Toen heb ik hem een brief voor het Heilig Avondmaal gestuurd, met de vraag wanneer hij tijd heeft om te praten. Toen stuurde hij een mail terug met het bericht dat ik maar met de dominee moet gaan praten. Een poosje later liet hij me weten dat hij geen contact meer wil! Maar het is wel mijn wijkouderling. Elke keer als ik hem nu zie, negeer ik hem. Hij wilde geen contact meer omdat hij dacht dat ik verliefd op hem was, maar dat is gewoon niet zo! Hoe kan ik nu tegen hem zeggen dat we gewoon normaal tegen elkaar moeten doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Wat vervelend dat het zo gegaan is. Een wijkouderling heeft de ambtelijke zorg voor de “schapen” van zijn wijk. Ook voor jou. Ik neem aan dat je een meisje bent; weet je leeftijd niet. De relatie tussen ouderling en pastorant moet een geloofsrelatie zijn. In ieder geval een gezagsverhouding in Naam van de Heere Die de ouderlingen roept, bekwaamt en zendt. Er bestaat het gevaar van een verhouding die te “close” is. Daar moet elke ambtsdrager voor oppassen.

Weet je zeker dat de ouderling denkt dat je verliefd op hem bent? Hoe ben je daar achter gekomen? Je kunt (via via) laten weten dat dat nìet zo is. Er kan van zijn kant van de ouderling wel een eventuele belemmering zijn. Maar in dat geval zou hij een andere ouderling (of predikant) kunnen vragen met je te praten. Als je er zelf tegen op ziet om dit te regelen, moet iemand anders het voor jou doen. Want jij moet wel je verhaal kwijt kunnen bij een vertrouwd en vertrouwenwekkend iemand.

Ik hoop je zo een antwoord gegeven te hebben.

Groet, ds. H. H. Klomp