Saaie man

Ds. A. de Lange / 23 reacties

Vraag

Ik (getrouwde vrouw) heb een onnoemelijk groot probleem! Sinds een jaar heb ik contact met een vrijgezelle man. Vooral via de app. Ik weet dat het een grote zonde is, maar ik ben zo ontzettend verliefd op hem. Ik probeer het te stoppen, maar het lukt gewoon niet. Mijn man is lief maar eigenlijk heel saai! De man met wie ik nu contact heb is zo heel anders. Hij is zo stimulerend, geeft complimenten en is zo lekker actief op veel gebied. En dat trekt me juist zo. Mijn man is juist altijd ach... laat maar zitten als het niet lukt, een beetje thuis blijven hangen, niet echt belangstellend. Zo is hij altijd wel beetje geweest. Maar deze man heeft nu precies alles wat ik wil... en het mag niet!!! Waarom is nu juist hij in mijn leven gekomen? Hoe moet ik deze gevoelens toch stoppen?! HELP!

Antwoord

Je roept om hulp. En je bent inderdaad in gevaar. Ik weet niet of je er erg in hebt, maar het grootste gevaar ben je ZELF. JIJ bent getrouwd. JIJ hebt trouw beloofd. JIJ hebt contact aangeknoopt met een vrijgezelle man (of hij met jou, maar jij bent daar op ingegaan).  JIJ hebt hem toegelaten in je leven. JIJ blijft contact met hem onderhouden via de app. JIJ bekijkt je man op een wat denigrerende manier. En JIJ laat de ondermijning van je huwelijk steeds verder doorgaan. Het is nu nog wachten totdat je huwelijk werkelijk instort.

Ik ben heel wat mensen tegengekomen die er op dezelfde manier in stonden als jij. Ze zijn hopeloos verliefd geraakt op een ander dan hun echtgenoot. Ze voelen zich enerzijds slachtoffer. En omdat de verliefdheid zo bijzonder voelt, voelen ze zich ook wel gestreeld. Sommigen denken dat het haast wel zo moet zijn dat God hen wil zegenen met iets dat zo verheven voelt en je zo helemaal bezet. Op de vraag die jij stelt: “Waarom is nu juist hij in mijn leven gekomen?” zijn ze geneigd te antwoorden: dat moet God zo geleid hebben. Het is echter een dwaalweg.

Wat is dan het antwoord op die vraag: “waarom is nu juist hij in mijn leven gekomen?” Het is simpelweg zo: er zijn genoeg aardige en leuke mannen in de wereld, behalve je eigen echtgenoot. En jij bent zo iemand tegengekomen. En je hebt de verliefdheidsgevoelens toegelaten en je bent ze aan het voeden. Maar het is gewoon een verzoeking van de duivel geweest die je niet weerstaan hebt. Het was een verleiding tot zonde die je positief beantwoord hebt.

Het moeilijke is dat deze zonde verslavend werkt. Je kunt er haast niet meer van loskomen. Je bent, net als bij elke verslaving, steeds meer geneigd om elke prijs te betalen om weer en meer contact te hebben.

Eén ding kan ik je op een briefje geven: je hebt in dit achterliggende jaar niet dicht bij God geleefd. En de Heere Jezus is voor je op een afstand. Geestelijk gezien betaal je al een prijs. En je huwelijk dat een jaar geleden misschien best goed was -zeker, je was inmiddels aan elkaar gewend; het nieuwe en spannende was er wat af, maar het was niet slecht- dat is er in het voorbije jaar op achteruit gegaan. Jij was namelijk een andere kant op gericht. Jij hebt niet geïnvesteerd in je huwelijk. En in plaats van je echtgenoot te prikkelen tot liefde en liefdesuitingen door hem zelf hartelijk liefde te bewijzen, heb je het erbij laten zitten.

Verliefdheid maakt blind - dat is al een oud gezegde. Maar hoe blind iemand wel kan zijn, dat hebben verliefde mensen zelf vaak niet door. Pas zei iemand nog: ze zijn zo blind, dat ze gewoon door een muur heen lopen.  In het bewuste geval had de verliefdheid een man doen kiezen voor een loslopend iemand en eigen vrouw en baby werden gewoon verlaten. Een jaar geleden dachten ze nog dat ze een goed huwelijk hadden.

Ik heb toch nog enige hoop voor je. Omdat je naar Refoweb geschreven hebt en “HELP” roept. Maar het gaat er hier anoniem aan toe. En dat betekent dat je toch echt zelf stappen moet ondernemen om niet door te blijven gaan op de weg van het afgelopen jaar. Wat je kunt doen? Een heleboel dingen.

-De bewuste man appen dat je dit overspelige contact beëindigt.

-Je telefoon in het water gooien en geen andere meer kopen (in het geval dat je mèt telefoon het appen niet kunt laten).

-Je echtgenoot gaan benaderen op de manier, die je bij je trouwen beloofd hebt: dat je hem zou dienen en helpen, heilig met hem zou leven, dat je hem trouw zou blijven en in alles zou vertrouwen, zoals een vrome en getrouwe huisvrouw haar wettige man schuldig is. O ja, je hebt ook nog beloofd, dat je hem nimmer zou verlaten...

-Schuld belijden voor God.

-Bidden, bidden en nog eens bidden om hulp, vergeving, kracht.

-Vraag een gesprek aan met je predikant of wijkouderling, of meld je aan voor huwelijkstherapie bij Eleos, de Vluchtheuvel, Stichting Schuilplaats of een andere instantie.

-En, o ja, misschien moet je het toch ook je man vertellen. Maar zet eerst een aantal van de eerder genoemde stappen.

Zeker, er is al een heleboel verkeerd gegaan. Maar beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. In de Heere Jezus is ook voor jou genade en kracht tot vergeving en vernieuwing van je leven. Weet dat er blijdschap in de hemelen is over een zondaar die zich bekeert.

Ik nodig graag lezers die zaken kunnen schrijven die deze vrouw kunnen helpen haar ogen te openen uit om ze toe te voegen.

Dordrecht, ds. A. de Lange

Tags in dit artikel:

overspelrelatieproblemen
23 reacties
Marisa
Beste vragensteller,

Je begeeft je op glad ijs en je weet het. Je weet dat het verkeerd is, maar je excuus is dat het door een ander komt, nl. je eigen man!

Zie je hoe slim de duivel te werk gaat....?
AHHK76
Lieve mensen,
Deze vraag is al 2 jaar oud... en het antwoord ook. Dus ik weet niet hoe zinvol het nog is om te reageren...!
cbl
Dan is het wel boeiend om te weten hoe het verhaal afloopt ......