Ds. I. Kievit

Ds. D.W. Tuinier / 12 reacties

Vraag

Ik loop al een tijd met een vraag die ik graag door een Ger. Gem.- dominee beantwoord zie worden. Aan het begin van de vorige eeuw kwam ds. I. Kievit in zijn eerste gemeente op de Veluwe als hervormd predikant. Momenteel worden zijn nagelaten werken en geschriften terecht breed aangeprezen. Onder andere niet al te lang geleden in de Wachter Sions. De jaren rond de Eerste Wereldoorlog waren echter ook de jaren van het ontstaan van diverse Gereformeerde Gemeenten (o.a. op de Veluwe). Werden behoudende hervormde predikanten uit die tijd toen anders beoordeeld dan nu 100 jaar later? Hebben onze voorouders in die tijd niet een fatale vergissing gemaakt door afgescheiden gemeenten te stichten? Is het niet bijzonder dat de werken van een predikant nu aangeprezen worden, terwijl men toen van hem is weggelopen? En ook nu is er gelukkig in diverse hervormde gemeenten zowel PKN als HHK nog steeds een volop bijbels geluid te horen!

Antwoord

Je vraag spreekt mij aan. Waarom? Omdat mijn moeder geboren en opgegroeid is in de Ned. Herv. Kerk te Utrecht en met haar ouderlijk gezin hartelijk betrokken en verbonden is geweest met de prediking van ds. I. Kievit, die in haar kinderjaren de gemeente van Baarn diende. Omdat mijn godvrezende grootouders zich aangetrokken voelden tot de preken van ds. M. Heikoop in de Boothstraatkerk (Ger. Gem.), kerkte men ook daar dikwijls. In Gods voorzienigheid ontmoetten mijn ouders elkaar daar.

Mijn vader kwam vanuit het Friese Oudemirdum in de Domstad medicijnen studeren en volgde de catechisatie bij ds. Heikoop. De Ned. Herv. Kerk van Oudemirdum kende tot de dertiger jaren voluit gereformeerde, bevindelijke predikers. Toen echter de vrouw in het ambt geaccepteerd werd, ontstond er in het kleine Friese dorp een Gereformeerde Gemeente. Ook omdat de inhoud van de prediking op meer plaatsen in ons land niet meer zuiver bijbels was, ontstonden er meerdere afgescheiden gemeenten. Mijn ouders zijn samen de catechisatielessen gaan volgen bij ds. Heikoop. De Heere heeft o.a. zijn prediking in de middellijke weg geheiligd aan hun ziel. In 1949 zijn ze getrouwd in de Ger. Gemeente te Utrecht. Heel hun leven zijn ze hartelijk verbonden geweest met het kerkverband, waarin de HEERE hen een plaats heeft gegeven.

Veel liefde is ons bijgebracht voor het eigen kerkverband, vooral wat betreft de leer der godzaligheid. Maar daarmee is de (liefdes)band met de vaderlandse kerk in ons gezin nooit weg geweest. Altijd hebben wij het Gereformeerd Weekblad gelezen. Met grote achting spraken mijn ouders over mannen als dominee E. van Meer en ds. I. Kievit. Hun boeken en geschriften lees ik nog... Waarom? Omdat ik ze van mijn ouders meekreeg en vooral omdat ik me verbonden weet met dat wat zij schrijven, voluit gegrond en gefundeerd op Schrift, belijdenis en zoals God het Zijn kinderen leert.

Wel moeten we oppassen dat we geen verheerlijkers worden van mensen, ook eerbiedwaardige dienaars des Heeren vanuit het verleden, die reeds jaren juichen voor Gods troon. Dat mag niet... Wij zijn wel verblijd met Gods genade werk in hun geschriften, zeker in onze tijd waarin er veel (geestelijke) spraakverwarring is. En ik besef heel goed, dat er buiten de Ger. Gem., die me lief zijn, ook nog veel prediking is dat bijbels, schriftuurlijk en bevindelijk is, Gode zij dank. Daarom zing ik voor me zelf nog wel eens de volgende psalm: (dat wens ik een ieder toe)

“Ik ben een vriend, ik ben een metgezel
Van allen, die Uw Naam ootmoedig vrezen,
En leven naar Uw goddelijk bevel...” (Ps. 119:32)

Pastorale groet,
Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

ds. I. Kievithervormd
12 reacties
ariehamelink
Doet je goed dat ook deze predikant over muren heen ziet maar er ligt wel een verschil Van opvatting en leer tussen wat ds kievit s positie was toen er volop strijd was tussen steenbok en kersten >Ds kievit nam een midden positie in tov steenbok en kersten zeker ten opzichte van de leer uitspraken van 1953 in de gerf gem dat het verbond der genade onder de beheersing der verkiezing stelde HIJ had en was wars van afscheiding in de herv kerk Zijn leer was in de lijn van de reformatie .HIJ maakte dat verbond nooit los van GODS belofte in de doop dus stelde die doop niet onder beheersing van de verkiezing .HIJ leerde dat er tweerelei kinderen des verbond waren er zijn 2 zonen van een VADER een levende en dode bondeliingen nochthans wel bondelingen door de doop Want u komt de belofte toe en u kinderen zovele als er de HEERE toe ropen zal Dus ik wil totaal deze predikant op een voetstuk zetten zeker daar heeft ds tuinier een punt .Maar de vraag was waarom er toen scheiding was nu dat hoeven we niet onbeantwoord te laten vandaar dit e verduidelijking
ariehamelink
Ent och hee ergens zit er in ds tuinier zn antwoord heel subtiel iets deze regel bij ons thuis de liefde bijgebracht naar de leer die naar de Godzaligheid is aan de andere kant erkent hij de bevindnig van ds kievit >Maar lees ik verkeerd als u toch de afscheiding rechtvaardigd door te stellen dat in de ger gem alleen ? de leer der Godzaligheid was en dus nog is En dat is nu juist waar wijlen ds i kievit wars van was .
ariehamelink
foutje in reactie 1 moet zijn niet op een voetstuk zetten Dat word juist al teveel gedaan in alle refo kerken geen een uitgezonderd Men gaat vaak op de gaven van de prediker af maar men vergeet de gever op zon manier vrees ik en dan er zijn ook nog mensen die buiten een kerkverband De HEERE lief hebben daar waar 2 of 3 in ZIJN NAAM vergadert zijn en nu met het internet hoeft niemand van het evangelie en gepredikte WOORD verstoken te blijven
Omega
Ik denk dat je het verkeerd leest Arie. Van kerkisme valt ds. Tuinier zeker niet te beschuldigen. Ik denk bovendien dat jij het onder zijn prediking prima kunt vinden. Ik ook trouwens.
denkna
Het is denk ik niet juist om ds. I. Kievit als een representant van de oude, behoudende Hervormde Kerk te bestempelen. Ook in zijn tijd was hij een in zekere zin op zichzelf staande persoon, die niet zo makkelijk in een hokje te plaatsen was. Hij was eigenlijk best een eenling, die in zijn tijd en kerk echt niet altijd begrepen en gewaardeerd werd.

De korte schets op https://gereformeerden.wordpress.com/ds-i-kievit/ geeft hier wel een aardig beeld van.

Dus de vraag of het fout was om afgescheiden kerken te stichten laat zich niet beantwoorden door een beschouwing op de persoon en het werk van ds. I. Kievit.

Net zoals het onwaarschijnlijk is dat ds. Kievit de claim uit de gergem richting zou accepteren, dat hij eigenlijk één van hun was.

Hij was volgens mij te afgescheiden om echt hervormd te zijn, en te hervormd om echt afgescheiden te zijn.... Zijn boeken zijn er niet minder waardevol om!
ariehamelink
Aan Omega
Beste broeder je hebt me nieuwsgierig gemaakt door je reactie en hoop nnog eens naar een preek van ds tuinier te gaan luisteren op internet En zeker zn intentie begreep ik wel maar de leer der Godzaligheid was hem lief juist in de gerf gem want dat las ik dus er wel in daarin zat zijn liefde voor de kerk waar hij mee was opgegroeid .En mischien wat kort door de bocht van mij maar ik maak er ondanks alles, er uit op daar die leeruitspraak uit 1953 nooit heroepen is en daar ook ds tuinier daar mede deel van uit maakt van die kerk mischien zelf nu anders dan in die lijn van 53 zou preken ???? Maar goed Wat mij dus steeds opvalt broeder omega dat HET fijn is dat de boeken gelezen worden van kievit ook binnen de gef gem in dien zin kijk je over kerkmuren heen heb ik ook gezegd ,Maar daarin kun je de verschillen ook wel aanwijzen vind ik daar was mn reactie op gericht niet op ds tuinier personelijk dus dit om misverstanden te voorkomen .je hg Arie een zwerver in het refo landschap
ariehamelink
Sory als ik nog een puntje wil onderstrepen In veel kerken heeft men ondanks dat veel aan elkaar kan binden over de kerkmuren heen .Is er toch bv in de gerf gem een dogmatiek van kersten die je dan goud op snit ziet staan in de boekenkasten Dat is nu bepaald iets en dat moet gezegd worden waar je soms bij predikers niet allemaal maar bij vele wel een systematische punten verdeling hoort helemaal aan die dogmatiek afgeleid Daar is en was bij kievit niets van te merken BIJ hem ging het over het zijn in CHRISTUS alles buiten HEM was eigen ik en zelfwerkzaamheid goddeloos of vroom het ging niet om de deugden des HEEREN breed uit te meten buiten CHRISTUS om geen zwaarheid maar klaarheid en waarheid van het WOORD als zaad der wedergeboorte dus niet de wedergeboorte als grond maar alleen CHRISTUS geëigend door het geloof dat was ZIJN kern als bv de verloren zoon naar de VADER gaat dan kan hij niet eens zn woorden uitspreken maak mij als een van u huurlingen wamt de VADER omhelst hem al niet geen dogmatisch gedoe en dan de vreugde van die thuiskomst laat ons eten en drinken en vrolijk zijn de blijdschap over een levende zoon die dood was hier geen enkele eigenschap der GODDELIJKE natuur in strijd met de vergeving en zaligheid van zondaren zo ondogmatisch kracht versterkt de zwakken en de goedertierenheid verbind de verwonden de beloften der genade word vervuld zonder enige voorwaarde En het gig bij kievit om het geheel van GODS genade van een zondaar en het werk van CHRISTUS voor die zondaar en bovenal in die zondaar en daarin dat de drie-enige GOD alleen verheerlijkt word om een arme worm te verheffen uit het stof en te veranderen in en erfgenaam des levens concluderend het gaat niet om de leer van welke kerk ook maar om GODS eer in het toebrengen van zondaren dat was ook de kern van kievit en daarom heb ik zijn geschriften lief en dus voor alle duidelijkheid die is niet aan een kerk gebonden en dus bij mij geen verwijzing naar opvoeding of traditie een ieder die dat werk van GODS GEEST wil proclameren is mijn broeder of zuster
Omega
@ariehameling Ik vermoed dat velen in de Ger. Gem. moeite hebben met de leeruitspraken van '53, onder wie ook predikanten. Om iets te denken/vinden is niet zo lastig, maar dat ook uit te spreken ligt een stuk ingewikkelder in een nogal hierarchisch kerkgenootschap. Emeriti hebben het in dit opzicht wat eenvoudiger. Maar als je de antwoorden van ds. Tuinier hier leest, dan wordt duidelijk dat hij aan de verkondiging van het evangelie en de welwillendheid van Christus niets af doet. In de lijn van ds. Kievit dus.
Bruja
Jammer dat er dan niet gewoon wordt uitgesproken wat men vindt. Nu is het zo die bedoelt het wel goed maar zit in zijn kerkverband vast aan regels of leeruitspraken etc etc. Het zou een stuk duidelijker worden allemaal.
Worden niet de leeruitspraken van 1948 bedoeld? Kwestie kok.

Waarom komt er geen herroeping van de leeruitspraken als deze niet goed zijn?
Omega
Het gaat uiteindelijk zelfs om de leeruitspraken van 1931 ;-) Bij mijn weten zijn er daarna geen nieuwe leeruitspraken meer gedaan, behoudens dan door ds. Steenblok bij het ontstaan van de GGiN in 1953.

De kwestie Kok ging daar aan vooraf (1949). M.i. niet zozeer veroorzaakt door een leergeschil, als wel door een persoonlijk conflict tussen 'oorlogsheld' Kok en de 'Deutschfreundliche' Kersten. Door de erven van Kok wordt nog steeds gevraagd om eerherstel.
Bruja
@omega. Dat zijn lijkt me twee verschillende dingen, of ds kersten duitsvriendelijk was en zijn preken cq theologie. Overigens verschilt men daar ook over van mening heb ik begrepen.

Wat me meer interesseert is of de gg de leeruitspraken moet herroepen of herijken.
karlo
@ariehamelink, die éne dominé heette Steenblok en niet -bok. Verder zou ik het handig vinden, als je aan het einde van een zin een punt zette. Dat leest tien keer beter.