Kledingvoorschriften voor mannen

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Beste dominee Vergunst. Ik onderzoek het idee achter kledingvoorschriften voor mijn Minor “De Geschiedenis van het Jodendom en Christendom.” Ik studeer aan de Hogeschool Utrecht voor docente Engels en ik wil mij graag verdiepen in religies om mijn leerlingen optimaal te begeleiden. Mijn vraag is of u mij zou kunnen uitleggen wat de kledingvoorschriften voor mannen zijn volgens uw geloof. Ik had uw reactie gelezen op een moeder die raad vroeg voor haar dochters en ik heb veel aan uw reactie gehad, echter stond hier niet voldoende informatie om over mannen een concreet antwoord te kunnen geven op deze onderzoeksvraag. Ook zou ik u willen vragen waar deze voorschriften vandaan komen.

Antwoord

Beste vriend,

Er wordt duidelijk minder aandacht gegeven aan de kledingstukken voor mannen in de Bijbel. Dit heeft duidelijk te maken met hoe de Heere mannen en vrouwen verschillend gemaakt hebben. Met andere woorden, mannenkleding heeft niet dezelfde invloed op de vrouwen, als vrouwenkleding heeft op de mannen. Dat heeft alles te maken met hoe onze Schepper ons heeft geschapen.

Mijn kennis van het Hebreeuws is minimaal, dus ik moet hen vertrouwen die daar betere inzicht in hebben. Ik heb nog eens teruggezocht over waar ik de informatie vond over de “lengte van de mannenkleding” in de Bijbeltijd, maar kan daar op het ogenblik niet meer mijn hand op leggen. Dat is overigens ook waar het betreft al de andere details. Als predikant lees ik veel en pak ik hier en daar gegevens op, die ik dan gewoon verwerk in mijn antwoorden en begeleiding van mensen. Dus ik kan je verder niet helpen om je allerlei buitenbijbelse bronnen aan te wijzen.

Ik wens je Gods’ zegen op je voorbereidende studie.

Pastor A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

kleding