Verschil tussen evangelisatie en zending

drs. J. Hoekman / 1 reactie

Vraag

Ik moet een scriptie maken over het verschil tussen evangelisatie en zending. Daarin wil ik eerst benadrukken wat zending is en wat evangelisatie is. Omdat ik al de verschillende vormen van zending op het internet heb gevonden, zoals kerkplanting, bijbelvertaling etc., ben ik benieuwd naar de verschillende werkwijzen van evangelisatie zowel binnen als buiten de kerk. Kunt u daar iets meer over zeggen?

Antwoord

Zenden heeft in het Nieuwe Testament woorden als apostelloo (=uitspraak) en pempoo (=uitspraak). Dat zijn algemene woorden die geen geestelijke lading hoeven te hebben. Maar die waarde zie ik wel in ui-angelioo (=uitspraak). Het is namelijk een eu (ui) = goede – angelio (=boodschap). En omdat jij een scriptie hierover moet maken, moet je ook onderzoek gaan doen naar alle vindplaatsen, te beginnen bij de LXX en misschien kun je verder ook “Theologischen Wörterbuch zum N.T.” raadplegen en wat nieuwere journals over het Nieuwe Testament in de Theologische Bibliotheken.

Ik denk niet dat ik uw/jouw werk zou moeten doen. En het gezegde luidt: “übung macht die Meister” (ik hoop dat mijn naamvallen kloppen!

Ps. Heel veel zegen/succes/sterkte bij het onderzoek

Ds. J. Hoekman,
Van de Ark op Urk

Tags in dit artikel:

evangelisatiezending
1 reactie
adriano313
Je zou het beste een onderscheid kunnen maken tussen

Evangelisatie (heel kort):
Evangelisatie gaat over de verkondiging van Gods Genade, een aanbod om gered te worden aan diegene die dood zijn van geest, door Jezus Christus
Nadat iemand ingaat op dit aanbod stopt evangelisatie en gaat haar/ zijn leven als leerling verder in de door God gegeven gemeente. Gebeurt dit niet dan komt de gelovige in een 'wees' situatie terecht zonder geestelijke opvoeders waardoor de kans van 'afvallen' groot is.

Zending (lange termijn)
Zending gaat veel dieper en breder, het heeft wel elementen van evangelisatie maar gaat ook over het vormen van een gemeente(n) (kerkplanting) en het leven in een gemeente (functie + bediening).
Iemand die tot Levend geloof is gekomen zal zich binnen een gezonde gemeente kunnen ontwikkelen en laten bevestigen m.b.t. de bestemming over haar/ zijn leven om vervolgens weer zelf tot een zegen te zijn.
Culturele, sociale en maatschappelijke aspecten staan hierin ook centraal waarbij je niet gelijk aan papoea of indianen stammen hoeft te denken. Denk ook maar eens aan de achterstandswijken in steden tot aan de vluchtelingen stroom die nu hierheen komt...
Tot geloof komen is 1 maar leven en geworteld zijn binnen een gemeente is weer wat anders.... mooie website over dit laatste is International Churchplant of praat eens met Theo Visser.

Zendelingen kunnen ook wel 20 - 40 jaar mensen binnen een cultuur mensen voorbereiden op een leven als Christen zonder dat deze nog tot geloof zijn gekomen. Het is naast de maatschappelijke/ sociale insteek heel vaak zaaien, zaaien, zaaien totdat de Regen van de H.Geest er over valt!
Andere arbeiders in Gods koninkrijk zullen dan vaak weer maaien waarbij je over een proces van jaren spreekt in tegenstelling tot een evangelisatiemiddag op de markt waar weer mensen tot geloof komen.

Er bestaat ook een zendingsgebied wat het 10/40 raam heet. bekijk de film op you tube https://www.youtube.com/watch?v=VegwE70D2S8

Er bestaat ook korte termijn zending maar dan is er b.v weer vaker sprake van mensen die een zendeling(en) meehelpen met een bepaalde campagne, project of actie met een korte duur (+/- 1-4 weken) waarna iedereen weer over gaat tot zijn eigen werkorde

Volgens mij kun je hier aardig zelf mee uit de voeten
Veel succes met je scriptie en blessings

boekentip zending/evangelisatie:
- Vrouw met het boek
- Pioniers met passie (Jaap en Swaantje Kooij)
- Kruis in de asfalt jungle
- Is dit echt van U, Heer?