Evangelist Dr. David Yonggi Cho

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Wat is uw mening over evangelist Dr. David Yonggi Cho? Zijn gemeente is een van de grootste ter wereld, namelijk 730.000 leden. Als je ziet hoe de Heilige Geest in hun midden werkt met groei en tal van gebedsverhoringen en wonderen, zoals genezingen, dan maakt dat grote indruk. Af en toe krijg ik het gevoel dat dit een nieuwe reformatie is.

Hoe zou het toch kunnen dat dit soort evangelische kerken zo ontzettend snel groeien en zo veel zegeningen kennen vergeleken met traditionele kerken? In het boek “The fourth dimension” wordt het geloof zo anders benaderd dan in reformatorische en andere protestantse kerken. Hoewel ik geen pasklaar antwoord verwacht ben ik, en met mij denk ik vele anderen geïnteresseerd hoe hier tegen aan wordt gekeken.

Antwoord

Ik ken dr. Yonggi Cho niet, dus over hem kan ik mij niet uitspreken. Wat de vierde dimensie betreft: Wat moet daaronder worden verstaan? Ik ken slechts drie dimensies: 1. God de Vader en Zijn heilig recht; 2. God de Zoon en Zijn zondaarsliefde; 3. God de Heilige Geest, Die mijn hart inwint en vólmaakt van Christus' liefde.

Ik ben beducht voor die zogenoemde vierde dimensie. Kan dit soms dat extra zijn, waar de apostel Paulus in zijn brieven juist zo tegen waarschuwt? Wij houden het dan toch maar op wat onze Heidelberger in zondag 7 zegt over het ware geloof: Dat is "niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houdt dat God ons in Zijn Woord geopenbaard heeft, maar ook een vast vertrouwen, hetwelk de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt..."

Verder heb ik geen oordeel over die gemeente van 730.000 leden.

Ds.  M. F. van Binnendijk,
Capelle aan den IJssel