Kerkelijke eenheid in Breda

G.A. Terlouw / Geen reacties

Vraag

Aangezien ik niet weet ik waar ik deze vraag anders zou moeten stellen, stel ik hem hier. Zoals wel blijkt uit de vraag, is het voor de hand liggend dat ik graag een antwoord van iemand uit de Gereformeerde Gemeenten ontvang. De Ger. Gem. in Breda is recent gesloten. Er werd al gesproken om de kerk om te vormen naar een evangelisatiepost. Wat ik me echter afvraag, waarom wordt er niet voor gekozen om samen te gaan met andere gemeenten? Ik besef me dat er verschillen zijn, maar o.a. de CGK en GKV zijn ook geen grote gemeenten in Breda. Zou het mogelijk zijn om samen met hen een initiatief te starten? We kunnen het naar mijn idee niet langer permitteren om allerlei eigen initiatieven te starten lang elkaar heen. Tegelijk leer je ook een hoop dingen van elkaar. En samen sta je toch sterker als alleen? Zou dit eens besproken kunnen worden op bijv. de classis en niet te vergeten met de inmiddels ex-leden van de opgeheven gemeente?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een paar opmerkingen naar aanleiding van je vraag.

Kerkelijke eenheid zou zeker gewenst zijn, als we inderdaad ook werkelijk één zijn. Dan moet er iets zijn van wederzijdse herkenning. Je beseft dat er verschillen zijn. Die kunnen een breekpunt zijn. Tevens zijn onze kerkelijke structuren hier niet op ingericht. Ik ken de situatie in de regio Breda niet zo en hoef me daar dus ook geen oordeel over te vormen.

Tegelijk moeten we ons realiseren dat “samen sterker” toch wat relatief is. Het is vooral belangrijk te mogen weten dat de Heere met ons is, dan zijn we sterker dan wie of wat dan ook. Rekenen met getallen lukt niet zo goed in Gods Koninkrijk.

Als je wilt dat dit ergens op een classis besproken wordt, dan moet er een kerkelijke weg behandeld worden. Er moet dan een verzoek komen bij een kerkenraad. Lijkt me de Ger. Gem. van Dordrecht voor de hand liggend: Breda was een afdeling van Dordrecht. De kerkenraad kan besluiten dit door te sturen naar een classis en zo verder. Ongetwijfeld zullen er ook gesprekken zijn geweest met de oud-leden van de gemeente.

Tenslotte nog iets wat in het verlengde ligt van je vraag. Wij zoeken het vaak in allerlei dingen die we kunnen organiseren en structureren. Daar zijn we goed in. Maar laten we vooral eens zien wat we, gedacht dus vanuit jezelf, kunnen doen in onze omgeving? Bid ik om de gelegenheid en genegenheid om de Heere en Zijn dienst aan te prijzen? Is het ons gebed, of we een middel mogen zijn in de komst van Gods Koninkrijk. We moeten het misschien helemaal niet verwachten van ons organiseren en plannen en structureren. We kunnen dan vaak ook nog goed bedenken wat anderen, bijvoorbeeld kerkenraden zouden moeten doen. Maar wat doen we nu zelf? En dan heel concreet: heb je deze dag met iemand gebeden, bijvoorbeeld? Of heb je tegen iemand iets goeds mogen zeggen over de Heere? Laten we ons daarop richten, op een godvruchtig leven.

Met vriendelijke groet,
G. A. Terlouw

G.A. Terlouw

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Middelburg
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Locatiedirecteur Calvijn College en ouderling Ger. Gem. Middelburg-Zuid

Tags in dit artikel:

eenheidkerkverband