Verschillende meningen over geloof

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik heb erg moeite met de verschillende meningen in mijn familie, over het geloof. Zoals mijn eigen familie en mijn schoonfamilie. We geloven in een God in de hemel, we geloven dat we bekeerd moeten worden enz. Alleen de ene denkt er zogenaamd  ‘licht’ over, (dat zegt de andere familie) de andere HEEL ‘zwaar’, bijna geen bekering mogelijk. Dat maakt het praten er over soms erg lastig.

Ik ben nog maar 20 en ik verlang er dan naar om een goed gesprek te hebben. Tegenwoordig heb ik dat wel met mijn vader en dat is erg fijn. Alleen vind ik het bijvoorbeeld zo jammer dat mijn opa, die helaas al overleden is, nooit getuigd heeft van wie God was in zijn leven, terwijl hij wel een ander leven kende volgens ons. Je kon het wel aan hem zien en merken, maar hij had toch allemaal kinderen en kleinkinderen met een ziel voor de eeuwigheid. Waarom dan niet in alle eenvoud daar iets over verteld? Waarom wordt daar in het algemeen zo weinig over gesproken?

Nu ben ik zelf boeken gaan lezen en natuurlijk de Bijbel. Alleen in die boeken lees ik ook wel weer verschillende dingen. Ik kan het niet goed uitleggen, maar dan heb ik weer het gevoel dat het nooit gaat kunnen voor mij, terwijl ik pas zo’n fijne preek heb gehoord over de mogelijkheid van zalig worden. Dan word je daar blij van en geloof ik dat ook echt, maar als ik dan zelf dingen ga uitzoeken word ik weer ontmoedigd.

Ik bid soms tijdens het uitlaten van de hond of tijdens het autorijden. Mag dat wel? Soms ben ik gewoon bang dat ik met het verkeerde bezig bent, terwijl ik gewoon de HEERE JEZUS wil leren kennen, wil dienen en loven. Dan bid ik of ik van Hem mag getuigen aan mijn familie aan mijn nichtjes en neefjes, maar er komt steeds weer een nare gedachte of een gesprek met een familielid dat ik weer ga twijfelen of het anders moet of dat het niet goed is... Ik zou er soms de hele dag over door kunnen praten, maar weet niet of dat dan juist alleen maar is omdat ik wil weten wat de waarheid echt is of iemand zoek die hetzelfde denkt als ik. De ene vind bijvoorbeeld dat ik boeken van Spurgeon mag lezen, de andere zegt daar veel troost uit te halen.

Ik ben nog maar jong. Ik bid wel vaak dat de HEERE wil helpen, maar misschien staat dan mijn ongeloof in de weg, of bedoel ik me zelf er alleen maar mee. Ik zou toch graag iemand hebben die getuigen kan van HEM! Die niet zegt dat het onmogelijk is maar juist mogelijk want, wij zijn nog in het heden van de genade.

Antwoord

Beste vraagsteller. Het is een warboel in je hoofd. En als het in je hoofd niet helder is, wordt het in je hart ook niet helder. Daarom zouden we je willen adviseren om eens een pastoraal gesprek te hebben met het evangelistenechtpaar Van Dooijeweert of een predikant uit ons vragenpanel. Laat één ding helder zijn: De Heere wil niet dat je verloren gaat, maar dat je tot Hem komt. De Puriteinse oudvaders (lees ze maar veel) zeiden het heel helder: “Gij moet direct naar Jezus gaan!” Je moet je niet van de wijs laten brengen door allerlei stemmen, visies en meningen. Luister naar Gods Woord en gehoorzaam Zijn bevel: bekeer je en geloof het evangelie. Dat zal de enige daad in je leven zijn waar je nooit spijt van krijgt.

Om meer helderheid in je hoofd te krijgen zouden wij je ook willen adviseren om “Het Merg van het Evangelie” van Edward Fisher aan te schaffen. Dit boek is al velen in onze gezindte tot grote zegen geweest.

Maar voel je welkom om contact met ons op te nemen via vragen@refoweb.nl Dan zorgen wij er voor dat je over deze zaken kunt doorpraten met een van onze panelleden.

Redactie Vragenrubriek