Tot voor kort nooit in God geloofd

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 2 reacties

Vraag

Ik ben vijftien jaar. Ik heb tot voor kort nooit in God geloofd. Toch zou ik dit willen sinds een paar dagen. Maar ik heb twee problemen, want ik heb me nooit echt goed gedragen tegen Hem. Ik heb bijvoorbeeld op Jezus en God gescholden. Ook gaf ik ze soms de schuld van dingen. Een ander probleem is dat ik meer in Hem WIL geloven dan dat ik eigenlijk nou echt in Hem geloof. Heb ik teveel gezondigd en is God nu boos op mij? Ga ik later nooit naar de hemel? Hoe los ik ook het tweede probleem op zodat ik echt in Hem geloof?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Wat een mooie vraag. Bijzonder dat je opeens God ontdekt, mag ik het zo lezen? Het overkomt je. Soms kan je niet anders dan geloven. Want als God Zich aan je openbaart, dan weet je: Hij is er. Prachtig als je dat ervaart op jonge leeftijd.

Tegelijk komen er bij mij allemaal vragen boven, zoals: hoe en waardoor heb je God ontdekt? En: heb je andere gelovigen in je omgeving die je kunnen helpen? En: hoe gaat het nu?

Via dit antwoord wil ik je een beetje helpen, tegelijk zou ik je willen aanbieden dat je via Refoweb (vragen@refoweb.nl) mijn gegevens kunt krijgen zodat ik op een meer directe manier misschien meer voor je kan betekenen.

Aan de ene kant gaat geloven vanzelf, zoals ik hierboven aangaf. Aan de andere kant zit het niet in ons en is het voor ons een onmogelijkheid. Ik heb geen geloof in mijn binnenzak, ik kan het niet maken en als het niet gevoed wordt, ben ik het zomaar kwijt.

Daarom zijn een paar dingen voor jou belangrijk:

1. Lees je Bijbel. Als je geen Bijbel hebt, wil ik die graag aan je sturen. Tot die tijd kan je natuurlijk via internet gedeelten lezen. De Bijbel is de stem van de levende God. Daardoor spreekt Hij tot je. Daardoor werkt Hij het geloof in ons.

2. Bid tot Hem. Bidden is gewoon zeggen wat je denkt. Je spreekt tot de Allerhoogste. Hij heeft beloofd dat Hij naar je luistert. Je hoeft echt geen mooi gebed te bidden met prachtige zinnen en zo. Het echte gebed is een schreeuw om hulp. Zo'n schreeuw wordt altijd gehoord.

3. Ga op zoek naar andere christenen die je kunnen helpen.

Bovenstaande is een beetje een reactie op je laatste vraag. Dan nog de eerste, je hebt je nooit goed gedragen tegenover God. Is Hij nu boos?

Weet je, ik kan je de hand geven. En nog een stap verder, ook als je Hem kent en dient, kom je nooit zover dat je zegt: ik heb me goed gedragen, ik heb het verdiend. Er zit namelijk iets in mij en in jou dat altijd bij God vandaan wil. Daarom heb ik Jezus nodig. Jezus kwam om ons bij God terug te brengen, om onze schuld te verzoenen, onze zonden te vergeven. Via de Bijbel weet ik: onze God is zo genadig. Geen mens is te slecht voor Hem. In de zaligheid is het straks één grote jubel van dankbare mensen die er diep van overtuigd zijn dat ze daar alleen maar zijn door genade. Genade is per definitie iets wat je niet verdient.

De God waar wij samen in proberen te geloven, is de beste die er is. Hij is als de vader in het verhaal van Jezus. Hij staat ons met open armen op te wachten (Lukas 15:20). Hij wil niets liever dan jou en mij (en natuurlijk anderen) redden en zaligmaken. Vertrouw je maar aan Hem toe.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Ds. M. (Michel) van Heijningen

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

geloven
2 reacties
Haas
Byzonder dat een liedje van tientallen jaren geleden actueler is dan ooit, toen rebels was, maar relevant blijft, en rockt.

https://youtu.be/kbB0QrBIs9k
emaildfj1atgmailpuntcom
Ik denk ook dat het belangrijk is in de bijbel te lezen. Daar laat God zien wie hij is. In het bijzonder in het leven van Jezus zie je wie God is en hoe wij hem kunnen vinden. Jouw wens om in God te geloven komt omdat God het verlangen in ieder mens heeft gelegd om hem te zoeken. Als mensen dat niet willen, dan onderdrukken ze dit verlangen. Dat verlangen is al een indicatie dat God bestaat.
Ik communiceer er graag over. Schrijf me gerust: emaildfj1@gmail.com