Traktement van predikanten

Ds. A.A. Egas / 6 reacties

Vraag

Ik gun het alle predikanten van harte, maar hoe kan het nou een roeping zijn om predikant te worden als er zo'n hoog salaris tegenover staat? Paulus leefde van giften!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

Ik weet dat er over het traktement van predikanten allerlei wilde verhalen de ronde doen. Ik kan dat natuurlijk niet beoordelen en alleen voor mijzelf spreken.

Predikanten binnen de Chr. Ger. Kerk verdienen een traktement dat landelijk door de synode wordt geadviseerd en waar de kerken vrijwel niet van afwijken. Dat traktement kun je vergelijken met wat in het onderwijs verdiend wordt. Dat is zeker voor een beginnende predikant geen vetpot, omdat hij nogal eens te maken heeft met een studieschuld, zeker als hij, zoals ik zelf, op latere leeftijd predikant wordt. Wanneer je de krant volgt weet je ook dat er weleens geschreven wordt over de financiële problematiek in de pastorie. Ongetwijfeld zullen er predikanten zijn binnen bepaalde kerkverbanden waar geen landelijke regels gesteld worden, van hun gemeente een hoog traktement ontvangen, toch denk ik dat dit uitzonderingen zijn.

Van harte ben ik het met je eens dat het traktement nooit een drijfveer mag zijn op predikant te worden. Daarbij gaan we er van uit dat je daartoe door de Heere Zelf wordt geroepen en veelal moet de Heilige Geest je overreden om die weg te gaan. Je opmerking over Paulus is terecht, maar ik denk dat je zijn werk en de tijd waarin hij leefde niet zo maar één op één kunt overbrengen. Een predikant dient eenvoudig en sober te leven en zal net als ieder mensenkind eenmaal rekenschap moeten geven van de wijze waarop hij zijn inkomen heeft besteed. Ik ben blij dat je een predikant zijn traktement gunt, dat is ook bijbels, maar ik vraag je bovenal voor hen te bidden opdat ze getrouwe wachters mogen zijn op Sions muren en niet door geldgierigheid dienaren worden van mensen.

Met hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

predikanttraktement
6 reacties
blijblij
Een flink inkomen is ook wel nodig als de eeuwenoude 10-kamerige pastorie met enkel-glas, hoge plafonds en geen enkele vorm van isolatie in een koude winter verwarmd moet worden ;)
dkw
Paulus was ook nog tentenmaker van beroep.
In vroegere tijden hadden predikanten ook nog een "normale" baan naast het ambt van predikant om hun kost te verdienen.

Daarnaast is het sterk afhankelijk welke kerk je bekijkt. In de OGG preekt men vaak (altijd?) op de zak, de collectezak bij de uitgang is voor de predikant.

Daarnaast zijn er ook kerken die hun predikant een pastorie aanbieden, er zijn ook predikanten die gewoon zelf een huis in de buurt moeten kopen.

Dat predikanten een hoog salaris hebben kun je niet zo zeggen, dat is per geval en per kerk verschillend.
Boanerges
De aangehaalde "geldgierigheid" kan natuurlijk naar beide kanten worden uitgelegd. Ik ben het te vaak tegen gekomen dat predikanten echt op een houtje moeten bijten. Dan kon er nog geen koekje bij de koffie worden geserveerd. Schandalig.
Het siert de beroepsgroep (ik zeg dat even bewust zó) dat men niet hangt naar geld en goed maar leeft vanuit de hand van de Heer. Dat ontslaat ons als kerkleden natuurlijk niet van onze verantwoordelijkheid om hen van voldoende middelen te voorzien. Een gemiddelde voorganger heeft een universitaire studie achter de rug en mag best op basis daarvan worden "beloond".
Daar komt nog eens bij dat de gemiddelde werkweek van een voorganger vast de 40 uren overtreft. De arbeider, ook al is dat in "De Wijngaard", is zijn loon waard!
Gerard314
Voor predikanten binnen de PKN is het salaris/traktement gewoon openbaar, "transparant" is het modewoord.
Is na te reken volgens:

http://www.protestantsekerk.nl/actief-in-de-kerk/arbeidsvoorwaarden/predikanten/Documents/model%20berekening%20traktementslasten%202015-A.xlsx

Is in mijn ogen een redelijke bedrag voor iemand met een academische opleiding
AHHK76
Een predikant leeft ook van giften, maar het is vaak wel een vaststaand bedrag ;-). Fijn voor die mensen dat ze zich niet druk hoeven te maken over hun inkomen, maar dat ze bezig kunnen zijn met hun taak... Die is vaak al ingewikkeld genoeg, want wat komt er in deze tijd veel op ze af! Er is zoveel gebrokenheid in relaties!
Van een domineesdochter heb ik inderdaad weleens begrepen dat de stookkosten in de pastorie erg hoog zijn en dat het dus echt niet altijd een vetpot is. Vaak zet ook de domineesvrouw zich in voor de gemeente en toch krijgen ze geen dubbel salaris...
Race406
Een predikant is (bij ons in de CGK in ieder geval) universitair geschoold. Met dezelfde graad opleiding verdient de beste man in het bedrijfsleven over het algemeen veel meer. Dus als hij voor "de centen" zou gaan zou hij het bedrijfsleven in moeten gaan.
Een predikant werkt veel meer dan 40 uur per week over het algemeen. Onze predikant heeft 1 dag in de week vrij, en dat heeft hij echt wel verdiend. Helemaal als je ziet dat de rest over het algemeen 2 vrije dagen in de week heeft.
Kortom: Onze predikant is zijn traktement meer dan waard!