Schrik bij de wederkomst

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Stel de Heere komt over een korte tijd terug. Iedereen is aan het werk, of aan het slapen, wandelen, eten o.i.d. Als de Heere dan terug komt op de wolken, schrikken Gods kinderen dan niet en degenen die onbekeerd zijn wel? Het lijkt mij dat iedereen wel moet beven als er opeens een abrupt einde aan komt.

Antwoord

Een bijzondere vraag. Je moet er maar op komen.

Hoe het allemaal precies zal gaan of zal zijn, is veilig in de handen van God. Wij weten zo weinig. Je kunt uiteraard volop speculeren, bijvoorbeeld over een kort schrikmoment voor de gelovigen en een eeuwige schrik voor de ongelovigen. Maar heeft het zin? Is het ook geoorloofd? Wil God dat we ons met het beantwoorden van die vraag uitgebreid en voortdurend vermoeien? Ik denk het niet.

We moeten en mogen het doen met hetgeen de Bijbel ons in alle soberheid openbaart: Gods kind hoeft niet te schrikken of bang te zijn; integendeel. Hij of zij mag zonder angst of beven de grote dag verwachten. De ongelovige daarentegen moet wel sidderen; hij kan niet anders... De verwachting van de goddeloze zal immers volkomen vergaan!

De Nederlandse Geloofsbelijdenis gaat er in de slotwoorden van het laatste artikel op in (Art. 37). Lees maar eens. De komst van Christus op de wolken van de hemel zal voor Zijn kerk een intense vreugde zijn! En voor de ongelovigen een ontzettende verschrikking! Met onmiddellijke ingang.

Zoek de HEERE en leef! En zie uit naar de grote dag van Zijn wederkomst!

Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

wederkomst