Keuze van dominees bij handoplegging

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Toen u tot dominee werd bevestigd waren er meerdere dominees die aan de handoplegging deelnamen. Hoe komt de keuze voor het uitnodigen van deze dominees tot stand? Worden deze uitgekozen door de HHK of nodigt een kandidaat hiervoor andere dominees uit? Als dit laatste het geval is, hoe komt dan de keuze tot stand? Ook zie ik wel verschil in het aantal dominees die deelnemen aan een handoplegging. Is er ook nog sprake van een minimaal en maximaal aantal dominees die deel kunnen/moeten nemen aan de handoplegging? Is er ook keuze voor de dominee die de bevestigingsdienst doet? Ik las net een andere vraag over dit onderwerp binnen de Gereformeerde Gemeente en dat zette mij aan om deze vraag te stellen. Ik vraag me bovenstaand namelijk al een tijdje af, maar weet gewoon niet wat de gewoonte is.

Antwoord

Beste vragensteller/-ster,

Je stelt een vraag die ik simpel feitelijk kan beantwoorden. Aan het uitnodigen van predikanten zit een aantal randvoorwaarden. De predikant die de kandidaat bevestigt neemt altijd deel aan de handoplegging. In principe is dat de consulent, maar daar mag vanaf geweken worden. In mijn geval heeft mijn oudere broer mij bevestigd. Maar dan neemt de consulent in elk geval deel aan de handoplegging. Verder is dan bij mijn weten vrij wie je nog meer vraagt en het aantal; ik vermoed wel dat het alleen predikanten uit hetzelfde kerkverband zijn, hoewel ik een situatie ken dat een predikant van een ander kerkverband deelnam. Ik heb mijn wijkpredikant, de predikant bij wie ik vicariaat heb gelopen en twee docenten gevraagd deel te nemen: wijkpredikant, predikant van het vicariaat en een of meer docenten worden meestal wel gevraagd. Verder kan het ook zijn dat bevriende predikanten worden gevraagd. In mijn geval was ik de eerste van al mijn jaargenoten die tot predikant bevestigd werd: dus ik had verder geen bevriende predikanten.

Zo zijn denk ik, al je vragen beantwoord.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

handopleggingpredikantschap