In een andere gemeente kerken

mr. J.H. Doeven / 5 reacties

Vraag

De Ger. Gem. in Houten vind ik een hele fijne gemeente waar ik me op me gemak voel. Voor de duidelijkheid: ik ben geen lid van een andere reformatorische kerk. Ik kom zelf uit Rhenen. Mag ik dan wel deze kerk bezoeken en eventueel lid worden?

Antwoord

In een geordend kerkelijk leven worden door een kerk afspraken gemaakt, o.a. over de vraag in welke kerkelijke gemeente iemand lid kan worden. De regel is dat iemand van de kerkelijke gemeente lid wordt in de plaats waar hij of zij woont. Woont iemand in Rhenen, dan wordt hij of zij lid in Rhenen. Woont iemand in Houten, dan wordt hij of zij lid in Houten. Daarmee voorkomen we dat mensen een kerkelijke gemeente gaan uitzoeken naar hun eigen gevoel waar men zich thuis voelt. Het gevoel wordt dan leidend voor de plaats waar wij ons zetten onder de verkondiging van Gods Woord en de beademing van Gods Geest.  Maar het moet ons gaan om de vraag of we Gods Woord schriftuurlijk kunnen horen.  Ook is het niet wonen in of dichtbij de plaats waar de kerk staat, niet bevorderlijk voor het oefenen van de gemeenschap der heiligen. Als we daar altijd een behoorlijk eindje moeten rijden, terwijl dezelfde waarheid dichterbij ook te horen is, zijn we niet goed bezig.

Wat nu als er in onze woonplaats geen kerkelijke gemeente is? Dan kan men lid worden in de kerkelijke gemeente waar men het dichtst bij woont. Woon je in Gouderak, dan word je lid in Gouda. Soms kun je uit verschillende gemeente kiezen. Bijv. ik woon in Bunnik. Dan liggen Utrecht, Houten en Zeist op ongeveer dezelfde afstand. De kerkenraden van de Gereformeerde Gemeenten hebben de afspraak dat iemand die in Bunnik woont in een van deze drie gemeenten lid kan worden.

Wat het bezoeken van de kerkdiensten betreft, ieder is vrij om daar te kerken waar men zelf wil. Maar kerkelijk shoppen vind ik onjuist. Je kunt je afvragen of de Heere daar Zijn zegen aan zal geven. Aan de sacramenten kun je niet deelnemen.  Het lijkt me af te raden. Alleen kun je geen lid worden in Houten, als je in Rhenen woont. Dan moet je naar Houten of omgeving verhuizen.

J. H. Doeven, Houten

Lees meer artikelen over:

Gereformeerde Gemeenten (GerGem)kerkkeuze
5 reacties
notnow
Lijkt een klein missertje te zitten in het gegeven dat de vraagsteller aangeeft op dit moment GEEN lid te zijn van een reformatorische kerk.

(Kan me voorstellen dat dit een ander licht op de zaak werpt. Het is gissen maar stel iemand komt uit een bepaalde kerk / verband wat niet direct reformatorisch is dan kan ik me opzich wel enigszins voorstellen dat hij / zij zich wat meer verbonden voelt met een gemeente als Houten dan met een gemeente als Rhenen.)
mluther
Wellicht dat je een lease auto hebt, maar zag dat het 48 km rijden is van Rhenen naar Houten. Het is ergens wel bewonderenswaardig dat je dat ervoor hebt. De bovenstaande reactie (van notnow) kan ik me goed in vinden.

Wat ik me verder afvraag of er niets is in de buurt van Rhenen waar je je bij aan zou willen sluiten. Ik ga je geen adviezen geven, ga daar eens naartoe of daarheen. Wel wil ik je wijzen op de website http://www.kerktijden.nl/. Vul daar je plaatsnaam in en je krijgt een lijst met alle gemeenten waar je je op termijn bij aan zou kunnen sluiten.

Je zegt verder dat je nog geen lid bent van een Reformatorische kerk. Ben je dat in het verleden wel? Neem eventueel eens contact op met me: refoweb [at] hotmail [dot] com (geen spaties en wat er at=@ en dot=.).
cees0102
Ik ben erg benieuwd naar de bijbelse onderbouwing van het al dan niet shoppen. Vaak lees ik dat dit onjuist is, alleen zonder dat wordt aangegeven wat hiervan de achterliggende bijbelse gedachte is. Weet iemand waar dit vandaan komt?

@notnow,
Is dit niet wat opmerkelijk? Ger. gem. is toch Ger. gem.?
notnow
@Cees0102 De interesse in (de enige) juiste ( en dat is Bijbelse) argumentatie is iets wat ik wat ik met je deel.

Beetje off-topic... Verder wat betreft je vraag @cees0102 gergem is toch gergem, ja dat klopt. Ik kan hier geen enkele fout in ontdekken. Scherp opgemerkt! Zo is een man een man en een vrouw een vrouw. Uiterst correct maar op de "benaming" na kan alles verder verschillend zijn qua persoon. In dit voorbeeld is dit ook "enigszins" het geval. Vraag mensen, als je ze zou kennen, of ze verschillen kunnen noemen tussen deze gemeentes.... Zou een bijzonder resultaat kunnen opleveren. Misschien lijkt de man dan wel een vrouw... ;)
M71
Als ik in of om Rhenen zou wonen, zou ik het wel weten als gergemmer. Dan zou ik in Veenendaal kerken! Ik zou zeggen vragensteller, ga daar eens heen, scheelt je kilometers rijden, en mijn inziens wordt hier een rijke Christusprediking gebracht! De gemeente is wel groot, maar het gaat tenslotte om het Woord!