Zwanger worden

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik lees hier in het archief twee verschillende dingen met betrekking tot zwanger worden. Ik lees dat je tussen de twee menstuaties in 6 dagen vruchtbaar bent en bij een ander lees ik over 24 uur van de eicel en 48 uur van de zaadcel, dus eigenlijk 3 dagen. Wat is het nu precies? De eisprong is twee weken voor de volgende menstuatie. Een aantal dagen ervoor en erna geen gemeenschap, zit ik dan ‘veilig’?

Antwoord

De eisprong is meestal twee weken voor de menstruatie. Aan de hand van temperatuur kun je een menstruatiecyclus volgen: daarbij is er sprake van een halve graad temperatuurstijging meestal gedurende de laatste twee weken van de cyclus (daarbij is de temperatuur gemeten in de anus en voordat de vrouw opstaat). Meestal vindt de eisprong net vóór de temperatuur stijging plaats. Maar kan ook plaatsvinden tijdens en net na de temperatuurstijging.

Meestal zit je ‘veilig’ wanneer je tot uiterlijk vier dagen voor de verwachte temperatuurstijging vrijt en tenminste drie dagen na de temperatuurstijging/eisprong. Grofweg leeft een eicel 24 uur en kunnen zaadcellen drie dagen leven. Het venijn zit ‘m in het woordje meestal. Een eisprong kan soms ook plaatsvinden één week voor de verwachte menstruatie en mogelijk leven zaadcellen ook langer dan drie dagen?

Verder is een regelmatige cyclus van enige duur van belang. Aangeraden wordt de temperatuur dagelijks te volgen, zodat je inzicht krijgt in je eigen cyclus.  Met de mogelijkheden hierboven besproken zou je kunnen nagaan wanneer de kans op zwangerschap het grootst is.

Periodieke onthouding – waaraan je je trouw houdt, betekent een kleine kans op zwangerschap.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

medisch