Nabloeding bij bevalling

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Mijn laatste bevalling is ingeleid vanwege een (iets) te hoge bloeddruk. Er waren geen eiwitten in de urine aanwezig. Na de bevalling heb ik een nabloeding gekregen, 3,5 liter bloed verloren, en ben gecuretteerd. Bij de curettage werd geen reden gevonden voor een nabloeding, dus geen placentarest o.i.d. De oorzaak van de nabloeding is dus niet bekend. Mijn vraag is: stel dat ik weer ga bevallen, heb ik dan een verhoogd risico op weer een nabloeding?

Antwoord

Beste vragenstelster,

De meest voorkomende oorzaak van bloedverlies na de bevalling is atonie van de baarmoeder. Dat is dus waarschijnlijk de reden geweest van de nabloeding bij jou. Als je dat de eerste bevalling hebt gehad, dan is de kans groter dat je dit bij een volgende bevalling ook meemaakt. Een reden om in elk geval in het ziekenhuis te bevallen.

Hartelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

bevallingbloed(ing)