Creative-borrowing

Ds. W. van Weelden / Geen reacties

Vraag

Steeds meer mensen voegen delen van een geloof of religie of spiritualiteit samen tot een voor hen hele gewenste en leefbare leefwijze. Dit wordt nogal eens negatief 'creative-borrowing' of syncretisme genoemd. Paulus waarschuwde er -toen, ruim 1900 jaar geleden- tegen in zijn brief aan de Kolossenzen. Hoe denkt de kerk er nu over? Kan alleen de geïnstitutionaliseerde religie of godsdienst (lees de kerk) heil bieden?

Antwoord

Het probleem van het syncretisme ligt bij de bron. De bron is de mens, die voor zichzelf een aanvaardbare manier van godsdienst samenvoegt. Het past in onze tijd, die gekenmerkt wordt door een voortgaande individualisering en de overtuiging dat jezelf ook in godsdienstige zaken aan het roer staat.

Over de achtergronden is veel te zeggen. Een studie in de filosofie zal hier veel verhelderen. Maar de kerk gaat er begrijpelijkerwijze niet in mee. Niet omdat de kerk claimt dat zij een machtswoord spreken kan, maar omdat zij de wacht houdt bij Gods Woord. “Bij U Heere is de levensbron.” Dit getuigenis is onopgeefbaar.

De kerk wijst op de levende God, die in Christus door de Heilige Geest zich ontfermt over zondige mensen. In Hem is het heil. De Heere Jezus zegt zelf dat Hij de weg, de waarheid en het leven is.

Kortom: het heil is van de HEERE, de levende God. Wie het heil zelf samenstelt, maakt zich een afgod. Afgoden hebben de vervelende eigenschap dat zij niet horen en niet zien en ook niet troosten, bemoedigen en uitredden. Laat staan heil schenken.

Ds. W. van Weelden