Kerk in Engeland

Ds. H. Paul / 6 reacties

Vraag

Weet iemand welke kerk in Engeland het dichtst bij onze Ger. Gem. (in Ned.) komt? Vaak worden de baptisten genoemd, maar daar zit nog best veel verschil in als je het hebt over de doop, bekering en Gods kind worden. Volgens hen is dat iets wat je zelf moet aannemen en beslissen of je het wil (dit is tenminste wat baptisten in Nederland geloven). Zijn er ook nog andere 'goede' kerken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller(ster),

Ook in Engeland en Schotland zijn er kerken waar we ons mee verwant gevoelen. In Engeland zijn er de Strict Baptist-gemeenten waar weliswaar de kinderdoop niet toegepast wordt. Maar in deze zogenoemde Philpot-gemeenten is het goed kerken. Ook daar zijn kinderen van God, die van een wedergeboorte en het geloof in Christus weten.

In Schotland zijn er de Free Presbyterian Churches waar ook de leer van de Reformatie geleerd wordt. Daar heb ik ook met grote instemming gekerkt. In Engeland is er in Londen een gemeente van dat kerkverband. .

Verder weet ik niet of er kerken/gemeenten zijn waar de goede leer van zonde en genade verkondigd wordt.

Hartelijke groeten,
Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

engeland
6 reacties
Tante Pollewop
Stap het eerste de beste kerkgebouw binnen en maak mee wat er gebeurt tijdens een dienst. Zeer verfrissend!
John61
Wij zijn een keer bij een Evangelical & Reformed Church in Engeland beland. De liturgie had veel weg van de Ger. Gem. liturgie. Of het qua leer overeenkomt? Zie: http://www.salisburyemmanuel.org.uk/beliefs.html

Het kan overigens helemaal geen kwaad om eens bij een onbekende denominatie te kerken in de vakantie, dat kan zelfs zeer verfrissend zijn, voor jezelf, maar ook voor de kerkleden van de kerk die je bezoekt. Uiteindelijk is er maar één kerk.
AHHK76
Er zijn ook kerken die zich Gospel Standard Strict Baptist Church noemen en die meer de refo-regels hebben als de Strict Baptist Church. In de Gospel Standard Strict Baptist Church hebben de mensen geen tv en dragen de vrouwen hoeden en rokken enzo.
Hierbij wil ik opmerken dat God mij enorm heeft gezegend in een Strict Baptist Church waar die regels dus minder (streng) waren. Ik zou bijna zeggen: Daar werd ik van een Farizeeër een tollenaar... Dus in dat opzicht ben ik het met anderen eens. Ga biddend naar de kerk en kijk niet teveel naar het naambordje!
Op de Pinksterdag waren er velen die Gods Woord aannamen (ja zo staat het in de Statenvertaling!) en volwassen werden gedoopt... Dus dat leek daar ook op een Baptistengemeente ;-). Ik hoop dat jij jouw hart ook openstelt voor deze Pinkstergeest.
tochrefo
In mijn jeugd (1972) bezocht ik met een groep jongeren een morgendienst in een dorpje in Engeland (Calverhall). We hoorden een goede preek en genoten van de fijne sfeer. Ook de middagdienst werd door ons bezocht. Wat een mooie uitleg (over Elia op de Karmel). Na de dienst nog wat gezongen met de groep en de aanwezige kerkgangers. Dit was in de Church of England
In 1976 bezochten mijn vrouw en ik de Temple in Londen. Mooie dienst, goede preek. Methodist Church
Een paar jaar geleden was ik in Halifax voor mijn werk. In had een ochtend vrij en stapte een kerk binnen. Ik heb meegedaan het het Morning Prayer. Veel overeenkomsten met de liturgie in 'mijn' (PKN) gemeente. Ook dit was in de Church of England.
Gemeenschap der heiligen heeft weinig te maken met het bordje op de deur
huibertus
Misschien werden er ook wel gezinnen gedoopt
huibertus
bedoelt als reactie op reactie van ahhk76