Onzeker gevoelsmens

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb nu een tijdje verkering met een hele lieve meid. Ze is zorgzaam, slim en weet van aanpakken! Deze positieve eigenschappen zorgen ervoor dat zij zeker overkomt en exact weet wat ze wil. Alleen, dat maakt mij onzeker. Vragen als: zal ze nog van mij houden en voelt ze wel wat voor mij?, komen dan heel snel bovendrijven. Doordat zij zo zeker is, zal ze zich niet zo snel ‘gevoelig’ opstellen. Terwijl ik als gevoelsmens en in een minder zekere rol, dat juist wel als prettig ervaar. Een aantal keer heb ik daar met haar over gesproken. Ik heb daarbij aangegeven hoe ik mij voel op die momenten. Ik ben er namelijk van overtuigd dat veel praten goed is voor een relatie. Ze geeft aan dat ze daar niets aan kan doen. Zo is ze gewoon. Ik hou ontzettend veel van haar en zou haar ook niet meer kwijt willen. Alleen is mijn vraag: hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn onzekere gevoel verdwijnt en mag aannemen dat ze van mij houdt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mag jij aan blijven nemen dat je vriendin van je blijft houden? Waarom zou het níét? Ja, daar moet je inderdaad met háár over communiceren. Dat zij jou onzeker maakt is iets anders. Daarbij moet jíj je afvragen hoe dat komt... want dat heeft met jóú te maken. Schrijf eens voor jezelf op wannéér dat gebeurt. En welke jouw gevoelens dan exact zijn. Het kán namelijk zijn (ik ken jou niet, dus ik zeg niet dat het zo ís!) dat er een patroon in zit wat jou herinnert aan b.v. een strenge ouder, juf, meester of andere opvoeder.

Bedenk ook eens of jouw gevoelens reëel zijn als je ze nuchter bekijkt, of sla je een beetje op hol? Denk je jezelf ‘de put in’? Praat er met haar over. Zíj is niet van plan om te veranderen, dus is het handig als jíj leert omgaan met de verschillende situaties waarin bij jou vervelende gedachten worden opgeroepen. Laat ze niet gaan overheersen, want dan gaat het steeds meer tussen jullie in staan. Kom je er zelf niet uit -ook niet samen- zoek dan een coach of zo, met wie je de dingen op een rijtje kunt zetten!

Denk ook na over wat je van deze relatie verwacht. Wil je zo wel verder met deze zelfverzekerde vriendin? Deze laatste zin lijkt een beetje flauw, omdat jij schrijft dat je haar niet kwijt wilt. Toch meen ik het serieus: een levenslange relatie kan erg lang duren...

Sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

onzekerheidrelatietwijfels