Obsessie

dr. J. van der Wal / 4 reacties

Vraag

Ik ben een man van 46 jaar met een gelukkig huwelijk. Ook de seks is heel goed. Nu word ik echter steeds geobsedeerd door het zien van penissen. In de kleedkamer van de sportschool of op internet. Ook zou ik wel iets met een man willen doen. Heb zelfs op het punt gestaan om het te doen. Is dit een normaal verschijnsel? Help wat moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Deze vraag kan ik niet goed beantwoorden op basis van alleen deze gegevens. Duidelijk is wel dat het een prangende vraag is, waar u als vraagsteller echt mee zit. Om daar recht aan te doen is het beste advies dat ik kan geven tweeledig.

In de eerste plaats eerlijkheid tegenover de Heere en tegenover uw vrouw. Breng de nood heel concreet in het gebed en houdt niets achter. Vertel ook uw vrouw waar u last van hebt. Dat kan een forse drempel zijn. Maar als u zich kwetsbaar opstelt en op deze manier laat merken dat u op uw vrouw durft vertrouwen en open bent, leidt dat in een goed huwelijk eerder tot verdieping en meeleven dan tot conflicten. Openheid geeft daarbij vaak een enorme opluchting en vermindering van spanning (al dan niet verbonden aan gevoelens van schaamte en schuld) bij u zelf. In het spoor daarvan kan het heel goed zijn dat dit probleem meteen afneemt. U raakt er immers veel minder door gefixeerd.

In de tweede plaats raad ik u aan contact op te nemen met de Stichting Different. Zij zijn gespecialiseerd op dit gebied. Om een advies te krijgen dat hout snijdt voor u persoonlijk, is het nodig om in gesprek te gaan met een deskundige. Die is in staat om de situatie goed uit te vragen en een passend advies te geven.

Dr. J. van der Wal

dr. J. van der Wal

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Dordrecht
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Voormalig directeur Eleos en divisiemanager De Hoop.

Tags in dit artikel:

fetish
4 reacties
Globespotter
* ervaringsdeskundige meldt zich

Vraagsteller, als schot voor de boeg: mag ik je een paar praktische tips geven? (ik tutoyeer even voor het gemak)

1. Wees blij en dankbaar voor het feit dat je, ondanks je noodkreet, nog steeds gewenst bent! Niet alleen door je vrouw, maar vooral ook door jouw Schepper! Hij kent je meer dan dat jij jezelf kent, ook met betrekking tot:
a. je behoefte aan het kennen en aanvaarden van jezelf (zowel lichamelijk als emotioneel),
b. je behoefte aan intimiteit en
c. je behoefte aan seksuele omgang
Schaam je niet! Er is geen enkele reden om Hem hierin niet te betrekken, want Hij heeft jou hoogstpersoonlijk geschapen (lees Psalm 139 nog maar eens)
2. Aanvaar het feit dat je als schepsel niet perfect bent, maar dat je, zelfs buiten je aanvankelijke wil om, fouten maakt / zondigt / je doel mist, omdat je eenvoudigweg niet weet hoe je met bepaalde zaken om moet gaan (yep, we zijn inderdaad geneigd tot alle kwaad). Gelukkig is er vergeving!
3. Stop met het plakken van morele labeltjes op alles wat je vindt en overkomt. Beschouw, heel gewoon, eerst eens de situatie en leer deze vervolgens af te pellen tot overzichtelijke stukjes (Google eens op ‘G-schema’ en pas dit eens heel concreet op jouw probleemsituatie toe). In 1 Petrus 5 vers 8 wordt opgeroepen om nuchter en waakzaam te zijn. Voor jouw situatie geldt dat eveneens…

Tja, en nu?

1. Realiseer je dat ieder mens gedurende zijn leven in meer of mindere mate wordt geconfronteerd met ongewenste, opdringerige gedachten (je bent niet alleen!). In jouw geval voel je je aangetrokken tot bepaalde beelden, maar weet je tegelijkertijd dat het niet ‘hoort’ (vraag jezelf eens af waarom jij dat zo vindt)
2. Bedenk dat, naarmate je je heviger verzet tegen deze, voor jou interessante, maar ‘verboden’ gedachten, ze zich meer en meer aan je op zullen dringen
3. Laat deze opdringerige gedachten voor wat ze zijn! Het is zinloos om te prakezeren waarom jij uitgerekend deze gedachten hebt, want je zult er nooit helemaal achter komen
4. Leer in de plaats daarvan aanvaarden dat:
a. jij als man uniek bent! Er is geen enkele reden om te denken dat je dat niet bent, omdat je wellicht kenmerken bij jezelf aantreft die niet overeenkomen met jouw voorstelling van een ‘echte’ man. Laat je wat dat betreft door niets en niemand wat wijs maken!!
b. intimiteit veel meer samenhangt met veiligheid en geborgenheid, met het kennen van jezelf, het herkennen van jezelf bij een ander en door een ander gekend te worden zoals je werkelijk bent
c. steeds als je een penis ziet, dit ook gewoon maar een functioneel ding is. Net zoals de rest van menselijke lichaam trouwens. Niets meer en niets minder!
5. Lees de Evangeliën eens door en let dan vooral op hoe Jezus Zichzelf als man manifesteerde
6. Neem je verantwoordelijkheid over het leven dat je door genade nog steeds gegeven wordt en blijf niet alleen doormodderen. Volg het advies van dr. Van der Wal op om, in ieder geval, je zorgen met je vrouw te delen en stop met het voeden van onzinnige begeerten (ja, het tiende gebod is ook hier van toepassing), want het is nooit genoeg… Wel blijven doorsporten overigens, da's gezond voor lichaam en geest ;)
7. Ervaar op termijn dat, naarmate je gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedragingen en de gevolgen daarvan meer en meer van elkaar leert onderscheiden, je het vermogen ontvangt om:
a. de duivel, die je verwart en verstrikt, te weerstaan (je plaatst niet voor niets een noodkreet op Refoweb),
b. te leven in vrijheid in plaats van gebondenheid en
c. de juiste keuzes te maken, op alle terreinen van het leven

Zul je nooit meer last hebben van ongewenste, opdringerige gedachten? Nee. Maar je hecht er geen belang meer aan, want je weet dat het slechts gedachten zijn ...en niet meer dan dat.

Ik hoop dat je er iets aan hebt en wens je van harte Gods zegen en nabijheid toe!
AHHK76
Beste Vraagsteller,
Bedenk dat je er niets mee bereikt als je daadwerkelijk contact hebt met een man. Daarna voel je een enorme kater en/of je verlangt naar nog meer experimenteren.... Dus het bevredigt niet! Daarbij doe jij je vrouw en God er verdriet mee en riskeer je een soa. Zoek mensen die met je meeleven, meestrijden en meebidden. Mensen die leven vanuit het principe: Wie zonder zonde is werpe de eerste steen!
Je bent niet raar, maar moet wel goed nadenken hoe je verder gaat!
Laat je hart vullen met Gods (woorden van) liefde, dan komt er minder plaats voor deze dingen en zoek het niet op.... op internet!!
Gods zegen toegewenst!
drj
Wat moet ik doen?

De raad van de deskundige opvolgen uiteraard.

Je hebt een gelukkig huwelijk. Ja, het is normaal, dat we aanvechtingen hebben om het kwade te doen. Daarover staat in de Bijbel, dat als je oog je tot zonde verleidt je het uitrukt. Dat betekent niet dat je letterlijk je oog eruit moet trekken, maar dat je het jezelf onmogelijk maakt zulke dingen op het internet te bekijken en dat je een andere vorm van sport kiest, waarbij je niet samen bloot in de kleedkamer staat. Een sport samen met je vrouw bijvoorbeeld.
Dorkas
Zou er ook sprake kunnen zijn van seksuele dwanggedachten (en/of beelden) behorend bij een dwangstoornis (obsessieve compulsieve stoornis)? Misschien goed om te overwegen naar een (christelijke) psycholoog te gaan.
Het komt zeer regelmatig voor dat mensen opeens bepaalde seksuele beelden voor zich zien of seksuele gedachten hebben, waar ze van schrikken omdat ze denken dat deze beelden/gedachten iets betekenen. Bijvoorbeeld dat ze zoiets werkelijk gaan doen of dat het iets zegt over wat ze echt zouden willen of over wie/hoe ze zijn.
Bijvoorbeeld: dat ik dit heb gedacht, moet wel betekenen dat ik een andere geaardheid heb, anders zou ik dat niet denken.
Herken je je hierin, dan kan het goed dat er sprake is van dwangproblematiek, waarvoor je het beste naar een psycholoog kunt gaan.
Mensen met dwang ervaren doorgaans dergelijke beelden en gedachten als aversief en ervaren er geen lust bij.