Vriend mag niet op vakantie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik heb een hele lieve vriend en we hebben het heel goed samen. Toch heb ik echter een vraag. Het is zomervakantie en hij gaat met zijn andere vrienden een week naar Zeeland. Ik vind dit heel jammer en zou graag willen dat hij thuisbleef. Het is absoluut niet zo dat ik hem niet vertrouw, maar ik vind dat wanneer je verkering hebt je daar voor hebt gekozen en je dan toch niet meer met jongens op vakantie hoeft. Ik zou het veel leuker vinden om een paar daagjes met z’n allen weg te gaan. Je kunt dan toch ook gewoon gezellig met vrienden opschieten? Het idee dat hij zonder mij in Zeeland rondloopt en daar van alles met zijn vrienden doet is voor mij een enorme teleurstelling. We hebben er echter wel over gepraat. Maar hij vindt dat dat makkelijk kan. Is het normaal dat ik zo denk? En hoe denken jullie over met vrienden op vakantie gaan wanneer je verkering hebt? Ik zou hier graag snel antwoord op willen krijgen zodat ik het nog bespreekbaar kan maken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Oké, een snel antwoord, zodat je het nog bespreekbaar kunt maken...

Ik proef in die laatste opmerking dat je verwacht dat ik zal zeggen dat je vriend maar niet alleen met zijn vrienden een week weg moet gaan. Dan kom je bedrogen uit, want ik ga natuurlijk niet zeggen wat hij wel of niet moet doen. Net zomin ga ik zeggen wat jíj moet doen... zó werkt het niet bij anonimiteit in vraag en antwoord! Ik kén jullie niet. Weet ook niet waarom hij alleen met vrienden wil, noch waarom jij dat geen goed idee vindt. Het is ook niet interessant hoe ik er persoonlijk over denk: het gaat om jóú en jouw verhouding met de jongen met wie je verkering hebt.

Wat ik wél kan doen voor je is je punten aanreiken waarover je kunt nadenken en eventueel met hem bespreken.

1. Was deze vakantie al lang geleden afgesproken, b.v. voor jullie verkering kregen? Kan hij z’n vrienden niet zomaar ‘afzeggen’?

2. Jíj denkt er anders over dan je vriend: vind  je dat jóúw ideeën doorslaggevend zijn omdat jíj je anders niet    prettig voelt? Dat is naar mijn idee een vorm van claimgedrag, waar je een relatie niet aan moet blootstellen! Elkaar claimen is niet verstandig: vroeg of laat loop je dan vast omdat de ander het niet meer ‘pikt’!

3. Waar ben jij bang voor als je vriend zonder jou op stap gaat? Is je angst gegrond of speelt er jaloezie mee?

4. Gaat het om bezorgdheid... maar hoe zit het dan met je vertrouwen in hem? Je zégt, dat je hem vertrouwt,    maar ís dat ook zo als je eerlijk naar jezelf kijkt?

5. Wat is jouw idee van verkering hebben? Vind je dat je elkaar kunt/mag claimen? Verkering hebben, elkaar liefhebben is voornamelijk géven. De ander gelukkig willen maken. Hem zijn plezier gunnen: hij vindt dat deze vakantie ‘gemakkelijk kan’, nietwaar? Soms moet je dan gewoon maar een stapje terug doen en proberen blij voor hem te zijn. Een goede vriendengroep kan veel betekenen!

6. Natuurlijk kun je je vakanties heel anders invullen en met een groep vrienden/vriendinnen en/of met familie gaan: wellicht een idee voor een volgende keer.

7. Ga zelf gezellig met een stel vriendinnen op stap...

8. Zorg dat je niet als de treurende geliefde achterblijft die hem eigenlijk niet wil laten gaan... en hem dus een schuldgevoel bezorgt, wat zéker z’n weerslag zal hebben op jullie relatie!

9. Bespreek eerlijk jouw gevoelens en luister ook naar hem. Laat je vervolgens van je beste kant zien en slik teleurstelling in! Vraag hem of hij je een kaart stuurt, of desnoods iedere dag een smsje.

Ik wens je sterkte en een fijne verkeringstijd!

Hartelijke groeten,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

claimenvakantieverkeringvriendschap
4 reacties
Race406
Duidelijk antwoord!
Vraagstelster: Als je een relatie hebt, blijf je wel jezelf. Met je vrienden/vriendinnen, en met je eigen voorkeuren! Je hoeft echt niets alles samen te doen! Het is weleens goed om alleen dingen te doen. Wat verwacht je? Als je straks getrouwd bent dat je iedere avond samen thuis op de bank zit? Geef elkaar de ruimte! Het is goed als je ook je bezigheden kunt hebben zonder elkaar!
Het is ook goed om je EIGEN vrienden en vriendinnen te hebben. Het hoeft echt niet allemaal samen. Mijn vrouw heeft een vriendinnengroep, en daar gaat ze regelmatig iets leuks mee doen. Ik hoef daar echt niet bij te zijn. Als ze met haar werk iets heeft zitten daar ook mannelijke collega's tussen met wie ze het heel goed kan vinden. Nou en? Als je elkaar vertrouwt moet dat kunnen!
Zo ga ik ook zelf regelmatig alleen naar mijn vrienden toe.
Als je hem niet vertrouwt, zeg dat dan eerlijk tegen hem, daar heeft ie recht op! Maar laat alstjeblieft het idee los dat als je verkering hebt je daarvoor kiest en dat je dan niets meer alleen hoeft te doen. Claimgedrag kan erg gevaarlijk zijn voor de relatie, maar ook voor de vriendengroep. Als hij toegeeft aan jouw claimgedrag, willen zijn vrienden vroeger of later ook niets meer met hem te maken hebben. En dan kun je behoorlijk alleen zijn, ondanks dat je een goede relatie hebt!

Veel sterkte de week dat je alleen bent! En ga hem nu niet iedere keer bellen of sms-en... Dat is voor hem en zijn vrienden ook niet fijn. Ga, zoals Marijke al zegt, 's avonds sms-en of bellen. En ga zelf afleiding zoeken!
hendrika53
Het ligt er natuurlijk aan of die vakantie al tevoren was geboekt
.Mijn vriendin had in het verleden ook een vakantie geboekt ,maar kreeg inmiddels verkering maar is toch met vakantie gegaan .mMaar persoonlijk vind ik ,en dat is mijn mening...als ik verkering zou hebben .zou ik dus niet m n vriendenkring afschaffen ,en heus nog wel eens leuke dingen met hen gaan doen .Maar om dan een WEEK met hen op vakantie te gaan daar zou ik minder zin in hebben.IK zou het ook niet leuk gevonden hebben als mijn man dat destijds gedaan zou hebben.Nu bedoel ik wel de situatie ....heb je een gewoon vriendje.......of heb je echt verkering..
amore
goed antwoord!wij hebben bijna 4 jaar verkering, gaan deze zomer allebij op vakantie met vrienden/vriendinnen. zelfs meer dan één week. ik vind dat je ook al heb je verkering, elkaar ook vrijheid moet gunnen en niet constant bij elkaar op de lip moet gaan zitten.
meizje
Erg duidelijk antwoord en een goede aanvulling van Race, ik weet zeker dat je hier wat mee kunt. Kom op hoor! ;)