Bang dat iemand van ons verloren gaat

Ds. L. Krooneman / 3 reacties

Vraag

Ik ben opgegroeid in een christelijk gezin als een van zes kinderen. We zijn allen gedoopt. Mijn zussen en ik hebben belijdenis gedaan. Twee van de drie broers zijn nog dooplid maar gaan al jaren niet meer naar de kerk en God staat ook niet centraal in hun leven. Mijn oudste broer heeft zich een aantal jaren geleden onttrokken aan de kerk en geeft aan dat hij niet in God gelooft. De laatste weken ben ik veel bezig met de uitverkiezing en het maakt me vreselijk bang! Bang om zelf m'n geloof te verliezen terwijl ik heel dicht bij God wil blijven, bang dat mijn man of zoontje in de toekomst God vaarwel zegt en dat mijn broer of broers en andere familieleden/mensen waar we zoveel om geven niet bij God in de hemel mogen komen. Het maakt me zo vreselijk bang, bang dat iemand  van ons verloren gaat. Bang voor het oordeel. Ik heb er vreselijk veel verdriet om en kan het niet loslaten. Wat kan ik doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het enige wat je kunt doen is alles bij de HEERE brengen en het daar ook laten. Maar dat is ook genoeg. Daar is zoveel rust. Aan de voeten van de Heere Jezus. Dat is de beste plaats. Zijn voeten zijn doorboord. Bij die voeten is zoveel plaats. Plaats zelfs voor de grootste van de zondaren. Daar is plaats voor jou. En daar moet je blijven. Knielend bij die doorboorde voeten.

Wees niet teveel bezig met de uitverkiezing. Zeker niet als het je bang maakt. De verkiezing is juist bedoeld als extra middel tot de zekerheid. Als de verkiezing je bang maakt schiet de verkiezing aan zijn doel voorbij. Dan gaat de duivel met de verkiezing op de loop. Wij mogen nooit met de verkiezing beginnen. We mogen er hoogstens in eindigen. En dan is het een grote troost.

Als je heel dichtbij de Heere Jezus blijft, hoef je niet bang te zijn. Hij heeft Zijn armen aan het kruis wijd uitgebreid. Ook jij past in die armen. Ook je man en je zoontje passen in die armen. Ook je broers passen in die armen. Ook je andere familieleden passen in die armen. Daar mag je je familieleden op wijzen. Op Hem die nog nooit iemand heeft weggestuurd. Je mag ook voor ze bidden. En je mag weten dat er Iemand in de hemel is die ook voor ons bidt.

Ik wens je toe dat je met Maria veel mag zitten aan Zijn voeten. En dat je veel mag zien op Zijn doorboorde handen.

Met een hartelijke groet,
Ds. L. Krooneman

Lees meer artikelen over:

angstuitverkiezing
3 reacties
cees0102
Ter bemoediging,
Aanschouw, waarde broederen, de overvloeiende, altijdvloeiende macht van onze Heere Jezus Christus. Hij had een groot werk verricht aan de dienstknecht van de hoofdman over honderd, en nu, slechts een dag later, wekt Hij een dode op....( jongeling te Nain) ... De dag aan de dag stort sprake uit aangaande Zijn daden van liefde en ontferming. Heeft Hij uw vriend gisteren gered? Zijn volheid is dezelfde....Hij zegent deze dag, en Hij zegent de volgende dag... Steeds gaat kracht van Hem uit. Deze duizenden van jaren hebben een overvloed van Zijn macht om te zegenen niet verminderd.
( de wonderen van de Heiland, C.H. Spurgeon)
cees0102
Vorige week las ik dit citaat en hier dacht ik aan terug toen ik uw vraag las. Zelf heb ik er veel aan gehad. En wat zo wonderlijk is aan het werk van de Heere is, dat Hij gevonden wordt van mensen die uit zichzelf nooit naar Hem hebben gevraagd of gezocht. Ik ben het met u eens; het behoud van onze geliefden kan opgebonden worden aan ons hart. Maar ds. heeft het goed verwoord. En Zijn arm is niet verkort. Daarom, kom aan, laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot de troon de genade. Om barmhartigheid te verkrijgen voor onszelf en onze dierbaren. En wees een zegen!
huibertus
Met dat probleem heb ik al vele jaren mee ge zeten maar ik ben er achter
gekomen dat de Heere Jezus het zelfde probleem had de inwoners van
Jeruzalem waren naar het vlees zijn broeders en zusters maar zij wilden
gewoon niet , zeg het maar hoe ga je dan verder?