Uitgelachen door klas vanwege geloof

Ds. M.W. Muilwijk / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meisje  van 15 jaar ik zit heel erg in de knoop met het geloof. Waarom kan ik niet zomaar over het geloof spreken tegenover mijn klasgenoten? Als ik dat doe lachen ze mij uit.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Je stelt een mooie vraag. Tegelijk zit er een groot stuk nood achter je vraag. Ik kan jouw vraag op twee manieren lezen: of je vindt het moeilijk om over je geloof te spreken, omdat je uitgelachen wordt; of je vindt het moeilijk dat je uitgelachen wordt, omdat je over je geloof spreekt. Ook is het voor mij de vraag, waarom je uitgelachen wordt. Word je uitgelachen, omdat ze het geloof in overeenstemming met de Bijbel (schepping in zes dagen, opstanding uit de dood, e.d.) belachelijk vinden? Of word je uitgelachen, omdat je zo serieus bent in zaken van het geloof? Dit laatste kan in een klas met kinderen die allemaal wel naar de kerk gaan, maar er veel minder serieus mee omgaan dan jij.

Hoe de situatie ook precies is, moeilijk blijft het. Het is in de eerste plaats van belang niet in een kramp of knoop te raken. Paulus heeft op zijn zendingsreizen ook verschillende keren afwijzende reacties gehad; op de Areopagus werd hij zelfs uitgelachen. Maar één ding weet ik zeker: hij heeft zijn spreken over de Heere Jezus altijd laten voorafgaan door het spreken met de Heere Jezus. Anders gezegd, het getuigen van de Heere Jezus werd voorafgegaan en gevoed door het bidden. Dat zou ik je als eerste willen meegeven. Ga op je knieën met deze nood en leg al deze nood en verdriet bij de Heere Jezus neer. Vraag Hem hoe je hiermee kunt omgaan en hoe je tegen je klasgenoten over de Heere Jezus kunt blijven spreken. Dat doe je namelijk ook met daden (of misschien wel in de eerste plaats met je daden). Als ze namelijk in jouw leven zien dat je echt meent wat je zegt en dat het geloof bij jou niet in de eerste plaats woorden, maar in de eerste plaats daden zijn, lachen ze mogelijk niet zo hard meer, wanneer je erover begint. En als ze wel lachen, kun je het beste medelijden met ze hebben en hen met name ’s morgens en ’s avonds in het gebed noemen of de Heilige Geest ook hen wil overtuigen van de alles overtreffende waarde van het geloof in de Heere Jezus Christus.

Je hoeft dan niet veel over het geloof te praten om dan toch de hele dag van de Heere Jezus te getuigen, omdat al je klasgenoten zien welke kracht de persoonlijke omgang met de Heere Jezus in jouw leven heeft.

Bedenk tenslotte de volgende twee dingen: in de eerste plaats komt er altijd weerstand, wanneer van de Heere Jezus wordt getuigd; in de tweede plaats is de Heilige Geest altijd sterker dan die weerstand. Bid om Zijn kracht voor jezelf om niet in de knoop te blijven, maar vrijmoedig het persoonlijke leven met de Heere Jezus voor te leven en voor de anderen dat zij overtuigd mogen worden dat een leven met de Heere Jezus het beste leven is.

Ik hoop dat dit je zo wat helpt.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

contact met niet-gelovigepesten
1 reactie
cees0102
Kan het zijn dat je klasgenoten je niet begrijpen in je geloofsworsteling? Dat ze niet begrijpen waarmee je in de 'knoop' zit? Hopelijk heb je wel vrienden/ vriendinnen of anderen waarmee je er wel over kunt praten. Gelukkig zijn er ook leeftijdsgenoten die het helemaal niet gek vinden om over het geloof te praten. Hopelijk heb je die of mag je die ontmoeten. Het is juist zo fijn als we ook mensen kennen die je worsteling herkennen. Maar bedenk, mensen vallen tegen, maar onze God valt nooit tegen.