Ziektes haten

Ds. J.J. van Holten / Geen reacties

Vraag

Mag je ziektes haten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Een korte vraag die ook kortweg met “ja” beantwoord zou kunnen worden, ware het niet dat soms ook de gedachte gerechtvaardigd is dat een ziekte een straf of een oordeel van God is.

Ik het algemeen zou ik willen zeggen: Ja!! Je mag ziektes haten. Kortweg omdat God ziekte ook nooit heeft gewild. Ziekte is geen uitvinding van God, maar ziekte is gevolg van de zondeval van de mens. Een bewering die een bijbelse waarheid bevat, maar waar we ook weer voorzichtig mee moeten zijn, in die zin, dat je het niet mag omkeren: Je mag niet zeggen jij bent ziek dus zal je wel één of andere zonde begaan hebben.

Je zou het zó kunnen zien: ziekte is het gevolg van de zondeval waaraan wij als mensen allemaal (zonder onderscheid) schuld hebben. Dat wil zeggen dat als een medemens ziek is of wordt dat dat dan een uiting is van onze gezamenlijke schuld. Waarom de één dan ziek wordt en de ander niet, dat valt buiten wat wij mensen weten. Daar kan ik je dus ook geen antwoord op geven.

God wil ziekte niet. In de schepping voor de zondeval bestond ziekte ook niet. Dat wil niet zeggen dat God ziekte soms gebruikt om mensen te straffen of te corrigeren. Je kunt denken aan de zweren van de Filistijnen uit de tijd dat de Ark was buitgemaakt. Je kunt ook denken aan de vurige slangenbeten in de woestijn of de plagen van Egypte. God kan ziekte als middel gebruiken. Maar dat wil niet zeggen dat God de ziekte heeft gewild. Je zou ook naar Jezus kunnen kijken. Hij geneest de zieken in zijn omwandeling op de aarde.

In het algemeen mag je ziekte dus haten. God haat ziekte ook, maar je moet altijd wel realiseren dat God ziekte ook kan gebruiken. Tot straf maar ook tot bekering.

Vriendelijke groet,
Ds J. J. van Holten

Ds. J.J. van Holten

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    IJsselstein