Mirenaspiraal en huidirritatie

M. M. Methorst / geen reacties

09-06-2021, 08:08

Vraag

Sinds het begin van de lente krijg ik (vrouw 30) zodra ik ook maar even in de zon ben geweest last van rode gloeiende wangen. De rest van mijn gezicht vertoont geen verschijnselen. Vorig jaar lente/zomer had ik hier totaal geen last van. Ik heb nu sinds september 2020 een mirena spiraal. Zouden mijn klachten hiermee een verband kunnen hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij het Lareb, de instantie die alle bijwerkingen bijhoudt van medicatie, wordt daar inderdaad wel over gesproken. Bij ongeveer 1-10 procent van de vrouwen met de mirenaspiraal zijn er klachten van huidirritatie onder invloed van zonlicht. Mocht u deze klacht als heel vervelend ervaren dan zou ik u zeker willen aanraden om met de huisarts te overleggen over de voor- en nadelen van alternatieve vormen van anticonceptie.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

M. M. Methorst

  • Geboortedatum:
    29-11-1989
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts in opleiding.

Tags in dit artikel:

mirena
geen reacties

Terug in de tijd

Mag je als lid van de Gereformeerde Gemeenten naar een dienst gaan in een evangelische gemeente, omdat je uitgenodigd be...
15 reacties
08-06-2010
Ik heb een vraag over de Heere Jezus na de opstanding. Toen Maria op de opstandingsmorgen naar het graf kwam zei Hij dat...
geen reacties
08-06-2006
Ik ben Rooms-Katholiek, getrouwd en vader van twee kinderen. Ikzelf en mijn vrouw komen uit traditionele katholieke fami...
geen reacties
08-06-2020
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering