Ik heb de laatste tijd heel veel afscheiding (...)

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb de laatste tijd heel veel afscheiding. Ik moet wel twee keer per dag een schone onderbroek aan. Het is korrelig en een beetje geel. Heel dik en plakkerig. Verder heb ik (vaak nadat ik een tampon heb gedragen) heel veel klontjes in mijn vagina die ik er uit haal met mijn vingers. Het zijn soms wel drie eetlepels vol. Ze zijn een beetje rozig van kleur, allemaal vlokken zeg maar... Ik hoop dat u mij kunt vertellen wat dit is.

Antwoord

Ik kan helaas niet vertellen wat dit is. Er zijn verschillende oorzaken van vaginale afscheiding. Belangrijk zijn duur van de klachten, de geur van de afscheiding, aanwezigheid van jeuk, de kleur, pijnklachten, bv. bij het vrijen. Wanneer je dit eerder niet had (sommige vrouwen hebben altijd veel wittige afscheiding), en het beeld veranderd is, kan een bezoek aan de dokter geen kwaad. Misschien ziet die zo wat er is, misschien zijn er kweken nodig om te zien welke bacil er verantwoordelijk is voor de klachten.

Zo te lezen heb je forse, veranderde, afscheiding. Een goede reden om naar de dokter te gaan. Veel vrouwen vinden gynaecologisch onderzoek niet leuk (voor mannen geldt op hun gebied hetzelfde, denk ik), maar soms kan het even niet anders.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch