Niet als een dief in de nacht

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Laatst hoorde ik het volgende in een preek: Christus komt niet terug als een dief in de nacht, want wij hebben immers de eindtekenen. De dominee bedoelde hiermee te zeggen: we weten dat Hij komt (met een dief weet je dat meestal niet). Maar in 2 Petrus 3:10 staat het toch duidelijk dat de dag des Heeren komt als een dief in de nacht? Hoe moet ik dan die tekst lezen? Ik hoop dat u het mij uit kunt leggen.

Antwoord

Beste vriend(in),

Je hebt een goede vraag gesteld. En laat ik meteen maar zeggen: Het is goed om aan de wederkomst van Christus te denken. En dat natuurlijk niet alleen als een theologische en bijbelse waarheid, maar vooral persoonlijk: als Jezus terugkomt, ben ik dan bereid? Of beter: ben ik nù bereid, want de Heere vraagt dat we Hem vroeg, in onze jonge jaren al, dienen. Bovendien weten we het uur van onze dood niet, en dan sta je als het ware ook bij de wederkomst, in die zin: Het is de mens gezet te sterven en daarna het oordeel (Hebr. 9:27).

Maar nu je vraag. Het gemakkelijkste is het natuurlijk als ik zeg: zowel de dominee heeft gelijk, als jij. En dat zeg ik ook. De dominee bedoelde, tenminste dat denk ik: er zijn de tekenen der tijden en die tekenen zijn signalen (dat woord gebruik ik liever) dat Jezus terugkomt. Zo heeft Jezus er ook over gesproken in het bekende hoofdstuk Mattheüs 24. Lees dat maar na. Maar het was niet Jezus’ bedoeling dat we door die tekenen der tijden zouden gaan berekenen wanneer Hij komt. Dat zou ook niet kunnen, want de tekenen zijn er altijd geweest, heel de geschiedenis door. In de Bijbel lees je al van oorlogen, van aardbevingen (bijv. “ twee jaar voor de aardbeving” , Amos 1:1; dat moet wel een grote aardbeving geweest zijn, dat Amos het zo zegt), we lezen dikwijls van hongersnood in de Bijbel, enz.

En kijk eens naar de geschiedenis. In 1775 was er een heel grote aardbeving in Lissabon, je hebt dat vast wel eens gehoord: Lissabon bijna geheel verwoest en 30.000 doden (in dié tijd, toen er heel wat minder mensen woonden). In 1920 werd Kamoe in China getroffen door een grote aardbeving: 120.000 doden. In bijna alle eeuwen waren er pestepidemieën, soms met vele tienduizenden doden. We kunnen dus niet zeggen (dat zal de dominee ook niet gezegd hebben): De verschrikkelijke zeebeving in Azië, (of bijv. de aids-epidemie in Afrika) betekent dat het einde van de wereld nabij is. Alleen: de gevolgen van een grote ramp of epidemie zijn in onze tijd ingrijpender omdat er veel meer mensen in de wereld wonen dan vroeger. En bij een aardbeving storten veel meer gebouwen in dan bijv. in de tijd dat de mensen in eenvoudige laaggebouwde huisjes of hutten woonden. Het komt ook veel intenser op ons af door de media: je ziet en hoort het via krant, radio en tv.

Wel was de terugkeer van Israël in 1948 een teken, want de Bijbel spreekt ervan dat dat eenmaal zou gebeuren; maar toch betekende ook dat niet dat het einde van de wereld nabij was of is. En dat het evangelie bijna in de gehele wereld gepredikt is of wordt is een teken: bijna iedereen in de wereld kan van het evangelie weten, als je alleen al denkt aan de media, bijv. de radio. Maar nog eens: de tekenen zijn niet om te berekenen of te zeggen: nu zal het bijna gebeuren. Let op dat Jezus in Mattheüs 24 steeds zegt: En nog is het einde niet, het is maar een beginsel der smarten.

De tekenen zijn signalen. Voor jou en mij geldt: elk signaal, ook de zeebeving in Azië, herinnert eraan: Jezus komt. En àls Hij komt zal het als een dief in de nacht zijn. Dat zal de dominee bedoeld hebben. Jezus komt als een dief in de nacht: houd daarom je deur goed op slot, zodat de dief niet kan binnenkomen, of beter: zet je hart open voor de Heere Jezus dat Hij kan komen. Jezus heeft niet voor niets gezegd: “Zie toe, waakt en bidt. En hetgeen Ik u zeg, zeg Ik allen: Waakt.”

Ik hoop dat ik met mijn antwoord duidelijk ben. God zegene je.

Ds. H. Veldhuizen

Tags in dit artikel:

eindtijd