Te ver gegaan na feestje

E. (Betsy) Westeneng / 15 reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16. Ik was op een feestje en heb toen gedronken. Ik werd thuis gebracht door een jongen van 24. Onderweg hebben we seks gehad. Voordat ik het wist wat er gebeurde was het zo ver. Ik had me kunnen verweren, roepen, schoppen, maar ik heb dat niet gedaan. Het was op dat moment nog best fijn ook. Ik ben nog maar 16 en nu geen maagd meer. Ik schaam me. Ik had nooit gedacht dat ik dit zou doen. Mijn ouders mogen dit niet weten. Wat moet ik doen? Niemand weet het en die jongen kom ik heel vaak tegen.

Antwoord

Ach, wat was dat schrikken voor je achteraf! Je bent jezelf behoorlijk tegengekomen, had nooit gedacht, dat je op dit vlak over je grens zou gaan! Het is heel goed dat je deze vraag naar buiten brengt, want er alleen mee rond blijven lopen is heel zwaar en gewoon niet goed! Ik hoop, dat ik je wat adviezen kan geven, waar je wat mee kunt!

Eerst even heel praktisch: je hebt seks gehad, je meldt, dat je geen maagd meer bent nu. Er is dus een kans op een zwangerschap. Ik adviseer je dit -voor de zekerheid- te checken. Je kunt hiervoor  naar de huisarts gaan of eventueel ook zelf een zwangerschapstest doen. Deze tests zijn te koop bij de drogist of de apotheek. Zie deze info over wanneer en hoe je de test kunt doen.

Verder adviseer ik je er echt met iemand over te praten! Het gebeurde roept veel op bij je, dat is begrijpelijk. Je neemt het jezelf kwalijk, vindt dat je je had kunnen verweren. Ik vermoed dat de hele situatie je uiteindelijk overvallen heeft, waarbij  er op een gegeven moment geen weg terug meer was. Van belang is om met iemand te praten die je echt kunt vertrouwen! Heb je op school een goede mentor? Of de vertrouwenspersoon? Je kunt ook naar de huisarts gaan. Zij kunnen je weer verder adviseren.

En ik adviseer je om voortaan niet alleen naar een feestje te gaan, maar altijd samen met een of meer vriendin(nen). Het helpt je om het veilig te houden. Gewoon samen op reizen en weer samen naar huis gaan en je aan die afspraak houden met elkaar. En ja, alcohol is een grote risicofactor... goed om daar van tevoren (!) over na te denken en bijvoorbeeld met een vriendin samen afspraken te maken, dat je niet zult drinken!

Betsy Westeneng

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
15 reacties
arendine
De vraagstelster lijkt te vinden dat het haar schuld is. Iemand van 24 hoort geen misbruik te maken van een meisje van 16 dat kwetsbaar is. Er zijn geen details vermeld, maar ik wil erop wijzen dat seks met minderjarigen in bepaalde gevallen strafbaar kan zijn.

Verder lijkt het verstandig dat er behalve een zwangerschapstest ook een SOA test wordt gedaan, om te voorkomen dat er nog meer nare gevolgen ontstaan.

Een man van 24 die een door alcohol beneveld meisje van 16 naar huis breng, is moreel verwerpelijk bezig als hij misbruik van haar kwetsbaarheid maakt. Het zou mij niet verbazen als de man in kwestie vaker misbruik maakt van kwetsbare meisjes. Het gebeurde melden bij een instantie die dit objectief beoordeelt, kan mogelijk voorkomen dat er nog meer slachtoffers vallen.
hans0166
sorry hoor arendine, maar nu zet je meiden van 16 jaar echt weg als engeltjes en de jongens als beesten. Het leeftijdsverschil kun je hier niet zo eenvoudig aanvoeren, heb je wel eens goed rondgekeken wat vele, ook reformatorische "meisjes" doen en over praten?... Je zou ervan schrikken!

Je weet niéts van hoe het gebeurt is en wat ze zelf eventueel gedaan heeft.
MarijnV
@hans0166: In tegenstelling tot jou ben ik (man, 25) het helemaal met arendine eens. Tuurlijk, meiden zijn niet automatisch engeltjes en jongens geen beesten. Maar veel van het gedrag van (refo)meiden waarop jij denk ik doelt is het gevolg van een enorme onzekerheid. Jongens, zeker oudere jongens, zouden zich veel meer bewust moeten zijn van de kwetsbaarheid van (jongere) meiden en daarvan zeker geen misbruik moeten maken. Helaas heb ik me daar zelf ook aan bezondigd, dus ik weet waar ik over praat.

@vraagsteller: heel, heel veel sterkte met alles!
AHHK76
Voordat je wist wat er gebeurde was het zover... Meisje toch, je bent niet (alleen) schuldig. Deze oudere jongen heeft jou misbruikt. Laat dit niet zomaar gebeuren... Bespreek dit met iemand, zodat er niet meer slachtoffers vallen. En probeer voor jezelf herhaling te voorkomen door nuchter te blijven! Je bent waardevol en verdiend het respectvol behandeld te worden door jezelf en anderen.
andrew
Dat is begrijpelijk dat je opgewonden werd en dingen doet waar je later spijt van krijgt. Is mij ook gebeurd, maar dan met twee oudere meiden die dingen met me deden die op het moment spannend en opwindend waren, maar niet goed.
Samanthi
@Hans 0166
Hoe volwassen en sexy of wat dan ook een meisje van 16 over kan komen, het blijft een meisje van 16, nog volop in ontwikkeling, ook van de hersenen, als je 24 bent is deze ontwikkeling zo goed als afgerond. 8 jaar leeftijdverschil is op die leeftijd erg veel en het is dan ook een ongelijkwaardige relatie. Deze jongeman heeft misbruik van het meisje gemaakt, je leest ook dat zij hem nog tegenkomt, maar dat er totaal geen relatie of verstandhouding tussen hen is, ik vind dit een heel kwalijke zaak, mijn hart gaat uit naar het meisje!
Lieve meis ik bid voor je!
Vdhb1989
ik denk dat het als je christen bent het sowieso niet verstandig is om naar zulke feesten toe te gaan maar erg vervelend dat dit is gebeurd zal voor je bidden
VrouwkeZondernaam
Als je mijn dochter was, zou ik niets liever willen dan dat je het me zo snel mogelijk vertelde. Mam, er is iets ergs gebeurt . . .

Natuurlijk zou ik schrikken en ik zou het heel erg vinden. Maar ik zou er voor je willen zijn. Of je nu zelf fout bent geweest, of niet. En of ik je nu gewaarschuwd had voor dit soort dingen (feestjes, drank, jongens die mogelijk niet te vertrouwen zijn enz.), of niet. Heel veel Sterkte meid!
AHHK76
Helemaal eens met Vrouwkezondernaam. Mijn dochter is 16 en ik zou het heel graag willen weten, als dit haar was overkomen! .... Ik zou haar allereerst willen omringen met zorg en liefde en begrip. Ik zou naast haar willen staan in het verwerken van wat er gebeurd is. Ik zou er wel over praten hoe dit kon gebeuren en over hoe dit in de toekomst kan worden voorkomen. Mocht ze zwanger zijn, dan zou ik niet willen dat ze abortus deed. Dan zou ik haar willen helpen in de zorg voor haar kindje.
Dus meisje als je er niet uitkomt met je ouders en anderen... mail me gerust... ahhk76@gmail.com
Sterkte en moed toegewenst...
schoenveter
Ik zit hieraan te denken:

Heb je uit jezelf 'teveel' gedronken, of heeft die jongen of anderen je aangemoedigd om meer te drinken dan je zelf (toen) zou willen?

Vooral als die jongen hier (ook) op ingespeeld heeft door jou alcohol te laten drinken dan zou ik dat zeker ook melden in een gesprek met een instantie, waarbij ik denk dat de huisarts het meest makkelijke is om te beginnen.

Je bent maar 16 jaar, en hij moet goed beseffen als volwassen man wat voor schade hij aangericht heeft en is hier ook medeverantwoordelijk voor, of heeft zelfs dit 'spelletje' bewust gespeeld. Als hij auto rijd dan lijkt me niet dat hij alcohol gedronken heeft, of in elk geval dat hij niet dronken was. Hij moet ook de auto (onderweg) gestopt hebben om dit met jou te kunnen doen. Dit soort details lijken me echt duidelijk op een bewuste keuze en actie van hem, gedreven door zijn verlangens...

Ik hoop dat je hier iets mee doet, want misschien ben jij niet de enige waarbij hij dit doet, en zou jij willen dat hij anderen dit ook aandoet? Sterkte en zoek hulp, zodat je het goed kan verwerken!

Een jongeman van ongeveer dezelfde leeftijd.
Fike
Lief meisje van 16,
Ik hoop van harte dat je dit leest. In mijn beleving is het zo, dat het hele geen-seks-voor-het-huwelijk in de Bijbel staat om ons, lieve meisjes te beschermen. Jongens en mannen hebben nogal een drift en als er geen huwelijken bestaan, wie zorgt er dan voor onze zusters? Het betekent niet dat jij nu afgeschreven bent. Je mag elke dag opnieuw met Jezus beginnen. Ik begrijp dat je nu teleurgesteld bent in jezelf, omdat je geen maagd meer bent. Mij is precies hetzelfde overkomen. Maar je hoef jezelf niets te verwijten en ook als je per ongeluk een keer teveel hebt gedronken is dat niet goed. Maar iedereen maakt fouten, niemand is zonder zonden. Jezus is niet aan het kruis gestorven voor de mensen die door hun goede werken zelf wel in de hemel zullen komen. Jezus stierf voor jou en mij. Betekent niet dat je je maar elke keer op glad ijs moet begeven en de volgende keer gewoon ff vergeving vraagt. Maar God weet dat je erg veel spijt hebt van wat je hebt gedaan. Het is beter om situaties te vermijden, maar als je je toch eens vergist: Hou je dan vast aan Jezus. Hij kent je hart. En voor de 25 jarige man die misbruik heeft gemaakt van de situatie heb ik geen woorden.
pindas83
@Fike

De ervaring leert dat veel lieve meisjes ook behoorlijk 'driftig' kunnen zijn Fike.
Daar hoef je niet persé een jongetje voor te zijn ;)

Lijkt me dan ook niet reëel om de jongen, per definitie als dader en het meisje als slachtoffer te bestempelen, daarvoor heb je te weinig informatie.
Hoe dan ook, vergeving hebben we allemaal nodig, ook die jongen.
arendine
De man van 24 die het door alcohol kwetsbare minderjarige meisje veilig thuis zou brengen, heeft misbruik gemaakt van de situatie.

Ik word misselijk van de suggestie dat ze last zou hebben gehad van driften, Een man van 24 zou beter moeten weten dan onder die omstandigheden toe te geven aan welke driften dan ook.
Prisma23
Hier wordt ik licht agressief van! Ik zou bijna zeggen, "geef mij het adres van die gast eens..."

Helemaal eens met "arendine".
pindas83
@ Arendine

Dat jij er misselijk van wordt, wil natuurlijk niet zeggen dat het niet zo is hè?!

In de ideale wereld is het misschien zo dat iedereen pas 'driften' krijgt zodra de volwassen leeftijd is bereikt en de trouwring om de vinger geschoven is, in de echte wereld gaat dat, helaas iets anders.

Ik suggereer niet dat zij hem misschien ook een beetje (of beetje erg) aangemoedigd heeft maar uitsluiten kan je het, op basis van dit verhaal ook niet.
Dan moet je zijn kant ook horen, anders blijft het koffiedik kijken.

Neemt niet weg dat die gast sowieso fout zit, dat zal niemand betwisten. Hij is tenslotte 'al' 24 en moet beter weten.