Zwart geld

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

M’n partner doet al jaren verschillende dingen met zwart geld (ontvangen en uitgeven). Ik heb daar eigenlijk nooit zo over nagedacht, tot een half jaar geleden. Eigenlijk is het stelen. Het valt me trouwens op dat gelovig of ongelovig daar goed mee overweg kan. Ik heb hem gevraagd of we daar mee kunnen stoppen en alles gewoon ‘wit’ doen. Dat is m’n partner dus echt niet van plan. En ik dacht: nou ja, ik heb het gezegd en nu is het zijn verantwoording. Maar is dat zo? Maak ik me er zo niet te makkelijk van af? Zondag wordt het avondmaal bij ons gevierd. Kan ik dan wel aan gaan als deze zonde gewoon doorgaat? Niet dat ik het kan veranderen, maar toch... Als ik naar mezelf kijk, nee dan kan het nooit. Maar ik mag toch naar Jezus kijken? Kan ik naar Jezus kijken als dit structureel bij ons gebeurt? Ik gebruik zelf niets van dat geld, maar er blijft op je rekening op deze manier echt meer over, dus indirect gebruik je het ook. Ik weet niet wat ik moet doen, kunt u me raad geven? (Nog een keer met m’n partner er over hebben is geen optie. We zijn heel verschillend als het gaat over geloof e.d.)

Antwoord

Jouw vraag is best wel lastig. Aan de ene kant is je man zelf verantwoordelijk voor zijn daden. Maar aan de andere kant zijn jullie ook getrouwd en dragen jullie samen verantwoordelijkheid voor het inkomen. Daar komt nog een probleem bij dat je man zich niet laat bewegen tot een andere manier van het verkrijgen van inkomen. Omdat jij ook gebruik maakt van het inkomen wat hij, naar ik aanneem werkt hij alleen en jij niet, op een dubieuze manier 'verdient', voel jij je weer schuldig. En zeker richting het avondmaal voel je dan de belemmering om aan te gaan. Ben je niet medeplichtig aan zijn verkeerde daden? Draag je niet samen, als man en vrouw, de verantwoordelijkheid voor deze manier van leven?

Nogmaals: lastige vragen. In ieder geval is het goed dat je hebt ingezien dat het niet klopt. Je voelt dat als schuld tegenover God. Anders zou die verhindering niet gevoeld worden richting het avondmaal. Wellicht heb je avondmaal gevierd terwijl je het niet als zonde zag of het wellicht weggedrukt hebt. Nu is het zonde voor je geworden. Dat is op zich al winst. Hoe raar dat misschien ook klinkt. Als het goed is weet de Heere ook dat het jou niet lekker zit en het je tot schuld is geworden. En als er schuld beleden wordt, mag er ook sprake zijn van vergeving. Daar is het avondmaal nu juist voor ingesteld.

Alleen het probleem is nu dat je wel schuld voelt, maar dat er niet met de zonde gebroken wordt. Althans niet door je man. Dat maakt het voor jou zo lastig. Nu is het wel zo dat je je man erop gewezen hebt dat hij met zijn zwart-werken moet stoppen. Afgezien van het feit dat het voor hem niet gemakkelijk is om daarmee te breken, hij weet nu heel goed dat jij daar last van hebt en dat jij daar de schuld van voelt tegenover God. Daarmee ligt het probleem nu bij hem. Jij hebt je vrijgemaakt van deze zonde en hij moet zich bekeren. De Heere weet ook van jouw weg daarin en Hij is alleen in staat om je man tot een andere manier van leven te brengen. Als jij nu met je man niet meer kan spreken over deze zaak, kun je wel met God spreken over je man en de moeite die je hebt met zijn wijze van inkomen verwerven. Dan wordt het jou niet aangerekend als je man toch doorgaat op zijn verkeerde weg. Dan hoeft zijn manier van doen geen belemmering te zijn voor jouw avondmaalsgang. Die last draag je natuurlijk wel met je mee, maar die mag je kwijt raken aan de voet van het kruis. Allen die vermoeid en belast zijn mogen immers bij Jezus komen. Zo mag je aangaan en je last kwijtraken bij Hem.

Blijf ook maar bidden om verandering van je man in deze zaak en wie weet komt er een ongedachte wending en mag je samen aangaan en leven van Gods onverdiende genade. Dan wordt ons zwarte leven witgewassen in het bloed van het Lam. Zo mag je zien op het Lam, op Jezus, en weten van vergeving en verzoening. Als je ziet op je man, maar niet minder op jezelf, dan kan er geen avondmaal gevierd worden. Wie echter met al zijn en haar schuld ziet op Christus mag weten van vergeving, maar ook van het hartvernieuwende werk van Gods Geest Die mensen kan doen veranderen en kan brengen op de goede weg. Verwacht het daarom van God en zie op Hem.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

zwart geld
2 reacties
Gerard
Voor mij hielp het te beseffen dat deze en dergelijke dingen in feite ongeloof zijn: er niet helemaal op te vertrouwen dat God in alles zal voorzien of dat dat niet genoeg zou zijn.

Ik weet nog dat ik als kind geld had gekregen van mijn moeder om snoep te kopen voor de avondvierdaagse. Maar ik vond dat niet genoeg en nam ook nog wat geld uit de spaarpot van mijn zus voordat ik naar de winkel ging. Mijn moeder betrapte me en vroeg: "waarom doe je dat, is wat ik je heb gegeven niet genoeg? Als het het te weinig was had je me om meer kunnen vragen!" Ik had daarop natuurlijk niets te zeggen.

Dit kwam me later in gedachten toen ik in een tijd van financiele moeilijkheden ontevreden was en manieren zocht om (op niet altijd helemaal juiste manier) meer geld te verkrijgen. Ditzelfde geldt uiteraard nog veel meer met betrekking tot God.

Ik ben toen daarmee gestopt en heb God gebeden dat ik wil vertrouwen op dat Hij zal voorzien en tevreden wil zijn met wat Hij geeft. Opmerkelijk genoeg heb ik sinds die tijd meer geld over, meer tijd over en kan ook makkelijker schenkingen doen.

Misschien helpt het dit te noemen aan je partner?
evantorisch
Dat heb ik ook meegemaakt en ik heb tegen mijn partner gezegd dat ik mijn toestemming niet geef om mijn gegevens te gebruiken en geen (digitale) handtekening zet onder een foutief ingevuld belastingaangiftebiljet.
Ik heb ook duidelijk gemaakt dat ik bij vragen gewoon de waarheid zal zeggen.
Kan stress opleveren, maar meewerken aan stelen en liegen levert ook stress.
Dan maar liever stress voor een eerlijke zaak.