Schoonma niet in de plaats van overleden moeder

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb sinds een jaar een relatie met een heel lieve man. Ik kan het goed met zijn familie vinden en ik kom er ook graag. Alleen met één ding heb ik moeite. Zelf heb ik geen moeder meer en daardoor vind ik het lastig om zijn moeder te ‘accepteren’ als schoonmoeder. Ik vind het moeilijk om haar moeder, of een synoniem als ma, te noemen. Ik denk niet dat zij dit aan mij merkt, maar in mijn hoofd botst het toch ergens.

Ik vind haar een lieverd, maar kan haar dus eigenlijk niet als moeder accepteren. Hoe kan ik hier mee om gaan? Moet ik dit bespreekbaar maken? Of juist niet. Met mijn vriend kan ik heel goed over het verlies van mijn moeder praten, al begrijpt hij niet wat het is om geen moeder meer te hebben (gelukkig).

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je eigen moeder is er niet meer: dat is zeer zeker een verdriet! En nu heb je moeite om je schoonmoeder die eretitel die ‘moeder, ma, mama’ ís, te geven. Denk je dat zíj dat niet snapt? Ik zou echt eens met haar gaan praten, want ja, zij wordt wellicht jouw schóónmoeder maar nóóit je eigen moeder! Ze is zíjn moeder en als zodanig is zij in je leven gekomen. Daarmee heeft zij haar eigen plaats, maar kan zij jouw eigen moeder niet vervangen. Hoe je elkaar dan aanspreekt kun je wellicht samen gaan bedenken, ook met je vriend. Zelfs al vind je het moeilijk om een gesprek te beginnen omdat je emoties dan misschien blijken, dat begrijpt een ándere moeder echt wel, hoor! En wie weet heeft zij óók wel dit soort gedachten. Neem een bloemetje mee en gá! Dit komt echt wel goed tussen jullie en is waarschijnlijk een belangrijk moment in het toegroeien naar je vriend en naar zijn ouders.

Marijke Rots

3 reacties
Zv70
Ze ís natuurlijk wel gewoon moeder, een moeder. Ze is bovendien ook zíjn moeder. En hij is jouw vriend. Ze is ook de moeder in het gezin van je vriend. Dat is haar 'titel' in die setting. Een setting waar jij deel van uit bent gaan maken.

Door haar met de 'moeder titel' aan te spreken geef je haar nog steeds niet te plaats van je eigen overleden moeder. Maar je mag haar wel erkennen als 'de moeder daar'.

Je hebt vast heel veel van je eigen moeder gehouden. Dat is ook dierbaar!
VrouwkeZondernaam
Geef haar voor jezelf in ieder geval een ander naam als je eigen moeder.
Ik noem mijn eigen moeder "ma" en de moeder van mijn man "moe".
Daarmee hebben ze (heel duidelijk voor jezelf) beiden een eigen naam en plaats. Sterkte in je verdriet..!
K80
Ik snap zoieso niet waarom je je schoonmoeder, moeder of ma zou noemen.
Vind ik heel vreemd.
Mijn schoonmoeder noem ik gewoon bij haar naam.
Al de schoonkinderen van ons ma noemen ze ook gewoon bij haar naam.