Wantrouwen in relatie

Ds. P. J. den Admirant / 9 reacties

Vraag

Mijn man houdt van mij, dat weet ik en dat voel ik, maar hij gaat nogal makkelijk met 'trouw' om. Chatten, bellen en afspreken met andere vrouwen, dat vindt hij best wel kunnen. En ik niet. Daar hebben we het al meerdere keren over gehad, maar mijn vertrouwen in hem is inmiddels ver gedaald. Sterker nog, het is eerder omgezet in wantrouwen. Ook al stopt hij wel telkens met contact met anderen, vroeg of laat begint hij er weer aan. Dit is voor mij al een probleem op zich, maar hierdoor vind ik het ook moeilijk om seksueel met hem om te gaan. Het verlangen hiernaar is er niet meer. Af en toe ga ik wel op zijn 'uitnodiging' in, maar dat is meer om hem niet nog meer reden te geven om ‘het’ buiten huis te zoeken. We zijn nog maar kort getrouwd en ik zie erg tegen de rest van ons huwelijksleven op (mocht dit ons gegeven worden). Ook houdt het mijn kinderwens tegen, want hoe kunnen wij kinderen opvoeden terwijl er sprake is van wantrouwen in onze relatie? Mijn vraag is nu: Wat kan ik zelf (behalve bidden en praten) het beste doen om het vertrouwen in hem terug te krijgen en hiermee ook ons seksuele leven weer beter te krijgen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Wat je aansnijdt is een heel serieus probleem, zeker nu jullie nog maar zo kort getrouwd zijn. Gelukkig, schrijf je, dat je weet dat je man van je houdt. Maar chatten, bellen en afspreken met anderen vrouwen is wel heel erg vreemd en m.i. echt helemaal verkeerd. Al gaat je man niet vreemd, ik zou dit een vorm van emotioneel vreemdgaan willen noemen. Uiteindelijk lijkt/blijkt dat hij aan jou niet genoeg heeft.

Het eerste dat ik daarom zou willen zeggen is: bespreek met hem waarom hij dit doet. Het antwoord zou kunnen zijn: "Joh, maak je niet ongerust, het stelt niets voor. Ik hou van jou." Maar dan komt het erop aan om door te vragen: Maar wat zit erachter dan? Waarom doet hij dit? Ik zou niet tevreden zijn met een slap antwoord. Of er zit iets achter (onvrede met de huidige situatie) óf hij heeft echt een probleem. In beide gevallen is het goed om zo snel mogelijk hulp te zoeken.

Hij moet beseffen dat hij door deze manier van leven geen seksuele relatie met jou kan opbouwen. Vervolgens treedt de neerwaartse spiraal op, en kan het zijn dat de losse contacten die hij nu heeft leiden tot de situatie dat hij wel een relatie met een andere vrouw krijgt.

Daarnaast is het goed dat jij bij jezelf de vraag stelt: is er iets in mijn houding naar hem toe, wat mij blokkeeert, of zijn er remmingen (afgezien van wat je hierboven geschreven hebt) waardoor er geen goede seksuele relatie kan ontstaan? Ik wil niet zeggen dat dit zo is, maar het is wel goed jezelf dit af te vragen.

Het vertrouwen kan dus pas dan hersteld worden, als je man met deze contacten onmiddellijk stopt en ook echt inziet dat hij hierdoor aan jullie huwelijk schade toebrengt. Het mag niet zo zijn dat hij zegt: "Vooruit, voor jou zal ik ermee stoppen", zonder dat hij er innerlijk van overtuigd is dat hij op de verkeerde weg zit.

Ik wens jullie samen heel veel wijsheid toe, liefde, trouw én gebed. Dat is mijn laatste vraag: kunnen jullie samen bidden? En met elkaar, op de knieën, deze verschilpunten bij de Heere brengen? Zoek samen Zijn aangezicht.

Ds. P. J. den Admirant

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    In 2020 met emeritaat.

Tags in dit artikel:

huwelijk
9 reacties
minnie
Sterkte!
Ben
Ik zit met een probleem ik zit bij een evangelische pinkstergemeente met alle uitingen erbij.
Maar nu las ik in het ND over Els Nannen over haar boek Waarlijk vrij, dat ging over bevrijdingspastoraten die een andere evangelie prediken als de Bijbel.
Zij verteld over het woord geloof en genade.
Maar nu zit ik in een dillema, mijn hart of de(Geest) laat mij zien dat dit waarheid is wat zij verteld, genade en niets anders,Ik kan nu zelf ook uitroepen, o ik ellendig mens.
Ik wil graag een keuze maken dit maakt mij onrustig.
Wie geeft raad?
Ben
hendrika
sorry, maar ik vind het ronduit misselijk. hoe zou hij het vinden als jij zoiets deed?
Daniel
@ hendrika

U slaat de spijker op zijn kop, 'hoe zou hij het vinden als jij ziets deed'.
Ook voor mij is dit een droevig verhaal van de vragenstelster.
Als ik het omdraai: 'Mijn vrouw gaat chatten, bellen en afspreken met andere mannen en dat gaat regelmatig zo door. '

Dan kan ik me voorstellen wat de vragenstelster zich moet voelen...., dan was ze uitgemaakt voor slet en hoer waarschijnlijk.
Hebben refo mannen meer rechten dan refovrouwen?
Nee toch?

Ds. JP den Admirant gaf een goed antwoord en als ze samen niet kunnen bidden, dan hoop ik dat ze alleen tot God kan bidden en dat ze in het geloof de juiste keuzes mag maken.
Gerteke
Hmm, ik vind het een vraag die nogal veel kanten op kan. Als we bellen, chatten en afspreken met vrouwen horen, denken we blijkbaar gelijk aan iets seksueels. Ik vraag me af of dat het wel is. Persoonlijk zou ik er geen problemen mee hebben als ik een man had die vrouwelijke vriendinnen had en ook met hen zou afspreken. Niet te vaak natuurlijk en in alle openheid en vertrouwen. Als dat allemaal integer gebeurt, is daar m.i. niets mis mee. Dus om het nu meteen "misselijk" te noemen. Ik vind het ook niet direct "emotioneel vreemdgaan". Het ligt er namelijk helemaal aan hóé dat allemaal gebeurt. Daarom zou ik in gesprek gaan met mijn man en echt willen weten welke aard die gesprekken hebben en hoe hij daarin staat.
hendrika
Gerteke, het ermee ophouden ...en dan er later weer mee beginnen zegt al genoeg dat de persoon er moeilijk mee op kan houden.Je kunt wel eens chatten of bellen ..niks mis mee ,maar als dat veelvoudig gebeurt is dat wel heel apart. Begrijpelijk dat de vragensteller er behoorlijk mee zit ik zou dat zelf ook . Ik hoop dat er spoedig een oplossing voor de vragensteller komt,en wenst haar veel sterkte toe!!!
AHHK76
Ben, je stelt een vraag. Dat mag maar als je hier reageert is het de bedoeling dat je een reactie geeft op het bovenstaande. Ik begrijp dat je het moeilijk hebt en met vragen zit. Misschien kun je je vraag gewoon voorleggen/inzenden als een vraag. Dat kan ook op deze site links bovenaan. Je kunt ook bedenken of er iemand in jouw omgeving is (van een kerk), die je kan helpen.
Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in God, zei de kerkvader Augustinus al. Uiteindelijk kan God je alleen helpen, maar vaak gebruikt Hij daar ook de Bijbel voor en mensen. Bid, lees en vraag! Ik wens je toe dat je rust vindt in God!
plderoos
@ Ben: zie je dat! je vraag zal worden behandeld, en dan zijn er vast nog wel meer mensen die ook even reageren. Even geduld en hou het in de gaten!

Onrustig hoeft het je niet te maken. God is geduldiger als wij :)
frie
Beste vraagsteller:
Zoek hulp!!
Praat er bv met een wijk ouderling over, of je dominee (als je die hebt).
Blijf er vooral niet mee lopen. Het is een heel serieus probleem, het is zeker niet normaal al je man met andere vrouwen contact heeft en steeds weer heeft. Jij moet voor hem genoeg zijn en de behoefte naar andere vrouwen mag er niet zijn.
Op wat voor een basis zijn jullie getrouwd? Deed hij dit in de verkeringstijd ook al?
Je kunt altijd met je problemen naar God gaan, maar de Heere geeft ook mensen die je kunnen helpen. Misschien "De Vluchtheuvel" je kunt er anoniem naar bellen met je vragen, ook kun je er gesprekken krijgen en misschien is relatie therapie een idee. Maar dan moet je man wél meewillen, want een realtietherapie heb je samen.
Heel veel sterkte hoor.