Depressief door het geloof

Ds. G.A. van den Brink / 2 reacties

Vraag

Ik lijk depressief te worden door het geloof. Soms zijn er periodes en dan weet ik het gewoon niet meer. Dan vraag ik me af waarom God niet van Zich laat horen. Dan is alles zo koud. Bidden/Bijbellezen lukt dan gewoon niet. Ik zoek God misschien op een dwaze manier, met een verduisterd verstand, maar God kan dat toch opheffen? Ik wil zo graag een levend geloof, waarin God centraal staat. Ik wil zo graag mezelf overgeven aan God maar ik kan/wil het gewoon niet (klinkt misschien heel tegenstrijdig). Ik vraag dan ook of God het wil geven, maar ik krijg zo weinig antwoord. Wat moet ik doen om me over te geven? Hoe ban ik die depri-periodes uit? Hoe krijg ik antwoord van God? Voor zover ik weet is er geen bepaalde zonde die ik moet laten die God in de weg zou staan. Al m'n zogenaamde geloof leidt alleen maar tot een wettisch leven. Hoe moet ik bekeerd worden? Hoe krijg ik een verlicht verstand waarmee ik alles in het juiste licht kan zien? Misschien is het verwarrend en zijn het vragen die weinig met elkaar te maken hebben, maar ik hoop dat er een verhelderend antwoord is.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik kan jouw situatie inderdaad niet veranderen, maar wellicht wel een aantal dingen verhelderen. Ik vind het mooi dat je ook precies daarom vraagt.

1. Mijn eerste punt is het belangrijkste: je bent welkom bij Christus zoals je nú bent. Gewillig of onwillig, verslagen of verheugd, koud of warm of lauw, uitgeblust of vurig, bekeerd of onbekeerd, gewillig of onwillig – al die zaken maken je niet welkom. Je bent welkom omdat Christus je nodigt zoals je nu bent; “Die tot Mij komt, zal ik niet uitwerpen” (Joh. 6:37). Zolang je daarvan niet overtuigd bent, zul je nooit tot Christus komen. Zodra je daarvan overtuigd bent, zul je tot Hem gaan. Vandaag is daarom de beste dag om op Hem te vertrouwen; stel het niet uit tot morgen omdat je dan misschien meer geschikt bent. Geef je nu aan Hem over, vertrouw je nu aan Zijn belofte toe.

2. Het is goed om te bidden of je God mag vinden. Maar vergeet niet te vragen of Hij jou opzoekt en vindt. Vertel Hem dat je graag een levend geloof wilt, een verlicht verstand, een toegewijd leven maar dat je jezelf niet kunt geven. Vraag Hem erom én geloof vast en zeker dat Hij dat ook zal geven (Matth. 7:7).

3. Geloof heft depressiviteit niet op. We komen in dit leven niet boven onze gebreken, tekorten en de gebrokenheid uit. Dat betekent dat je geloof niet pas oprecht is als je blij en zorgeloos leven kunt. Abrahams geloof werd gekenmerkt door hopen tegen hoop (Rom. 4:18-20). Dat geldt ook voor jou. Laat je geloof niet afhangen van jouw gemoedsgesteldheid, maar van de belofte van God.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

depressief
2 reacties
essebes1
Heel herkenbaar! Ook ik heb hier al van jongs af aan last van! Ik ervaar in zulke periodes God wel naar ik durf het niet aan te 'pakken'! Ondanks mijn depressieve periodes blijf ik geloven dat wanneer God eenmaal in je leven komt Hij je niet meer loslaat! Want ik kan na al deze episodes van depressie God niet loslaten! Dit is voor mij een troost! God laat je NIET los want Hij is de trooster van al onze wonden! Hij kent onze zwakheden en Hij zal antwoord geven op zijn tijd!
AHHK76
Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en
smeken met dankzegging bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle
verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus
Jezus. Fill. 4 : 6 en 7
Probeer God te danken voor zijn beloften en het offer door de Heere Jezus...
Wij blijven soms bidden, terwijl God alles al gegeven heeft! Daarom zou ik willen adviseren niet alleen te bidden, maar ook te danken en te zingen. Tijdens het zingen van Psalmen en geestelijke liederen heeft God mij vaak uit de put gehaald en mijn geloofszekerheid laten groeien... Dit wens ik jou ook toe!