Niet genieten van het vrijen door misbruikverleden

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

In het verleden ben ik misbruikt door iemand die erg dichtbij mij stond. Sinds kort ben ik getrouwd en, hoewel het misbruik al een aantal jaar geleden is, kan ik niet genieten van het vrijen. Ik probeer mezelf over te geven aan mijn man en me op hem te concentreren, maar het lukt niet. Steeds als hij me op een bepaalde manier aanraakt gaan mijn gedachten terug in de tijd en loopt mijn verleden in het heden over. Ik vind het erg moeilijk, omdat ik graag wil dat mijn man geniet van het vrijen. Hoe kunnen we hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Seksueel misbruik heeft vaak verstrekkende gevolgen. Soms heb je het misbruik lang kunnen wegstoppen, maar kunnen bepaalde dingen, in jouw geval vrijen en daarbij aangeraakt worden door je man, de herinnering aan het misbruik oproepen. Wat jij beschrijft zijn klachten van een posttraumatische stress-stoornis (ptss) en dan met name de herbelevingen, het lijkt alsof je je weer in de situatie van vroeger bevindt, heden en verleden lopen door elkaar heen.

Het kan goed zijn, dit met je man te bespreken en hem vragen bepaalde manieren van aanraken te vermijden of eerst hardop te benoemen wat hij gaat doen. Maar de kans dat het lastig blijft is groot. Je zou ook psychologische hulp kunnen zoeken en dan specifiek emdr. Dit is een therapie die traumatische herinneringen helpt verwerken, waardoor je er veel minder of geen last meer van hebt. In een emdr-behandeling wordt de herinnering aan de traumatische gebeurtenis opgeroepen. Middels vingerbewegingen of klik-geluidjes worden de hersenen gestimuleerd de nare beelden te verwerken. De verwerking verloopt veel sneller dan wanneer er alleen maar over wordt gepraat. In één sessie worden vaak al goede resultaten bereikt, maar dat is wel afhankelijk van de ernst en de duur van het misbruik of andere traumatische herinnering. Emdr wordt door steeds meer psychologen toegepast, onder andere bij Eleos. Je kunt hen bellen voor meer informatie. Ook op hun website kun je informatie vinden over een ptss. Op www.emdr.nl kun je meer lezen over emdr-behandelingen.

Overigens, je schrijft dat je graag wilt dat je man kan genieten van het vrijen. Misschien kun je je nog niet voorstellen dat dat ook voor jou zo kan zijn, mogelijk heeft het misbruik daarin veel bij je beschadigt, maar ik hoop dat je door passende behandeling ook zelf van het mooie wonder van seksualiteit mag gaan genieten.

Drs. Joke Ronner-Wattel