Vragen tijdens gesprek met vriendin

Ds. J.A. Mol / Geen reacties

Vraag

Mijn vriendin en ik kampen even met een aantal vragen. Zij gelooft dat zonde enkel van de duivel komt; ik geloof dat het door de erfzonde vanuit de mens komt en de duivel hier een rol in speelt (verleidingen). Zij gelooft dat de mens zelf actief voor God kiest; ik geloof dat je moet zoeken naar God, maar dat dit enkel kan als God je genade verleent. Zij gelooft dat gestorven babies naar de hemel gaan; ik weet het eerlijk gezegd niet. Stel dat dit wel het geval is, tot wanneer is een baby dan een baby? Wij zouden het beiden erg waarderen als op bovenstaande vragen een antwoord zou kunnen komen!

Antwoord

Beste vriend,

Je hebt even op antwoord moeten wachten, maar bij deze! Je stelt eigenlijk drie vragen. Mag ik ze als volgt samenvatten? Drie vragen: waar komt de zonde vandaan?; hoe vind je God/kies ik voor Hem of kiest Hij voor mij?; waar komen jonggestorven kinderen?

Zonde
De zonde is realiteit. In ons leven. In de wereld om ons heen. Waar komt de zonde vandaan? Komt deze alleen bij de duivel vandaan? Komt deze uit de mens vandaan? En zo ja, welke rol speelt de duivel hierin?

De mens is goed geschapen. Met een vrije wil. Het was de bedoeling dat de mens vrijwillig voor God zou leven. Maar wat heeft de mens gedaan? Moedwillig geluisterd naar de duivel! Jawel, de duivel verleidt ons. Dat doet hij nog steeds. Maar ik luister naar hem. En dat is mijn eigen verantwoordelijkheid. En jawel, door de zondeval, ben ik zondaar geworden. En voel ik mij zelfs thuis in de zonde. Herken je het? Vlucht met je zonde naar het kruis van Jezus Christus!

Kiezen voor God?
Hoe vind je God? Kies ikzelf voor Hem? Actief? Of is het de opdracht aan mij om te zoeken naar God. Maar dat kan toch alleen als God mij genade verleent? We hebben het hier over een mysterie. Een  geheim. God vraagt ons Hem te zoeken, of zo je wilt: voor Hem te kiezen. Hoe komen God en mens weer bij elkaar?

Want dat was het beginpunt. Zoals hierboven bij het eerste antwoord ook geschreven. God heeft ons goed geschapen. En toen hebben wij gekozen. Tegen God! Wat een ontzagwekkende realiteit. Wij hebben tegen God gekozen. Maar God heeft het er niet bij laten zitten. Hij heeft Zijn Zoon gezonden. Waarom? Om mensen, die tegen Hem hebben gekozen, te redden. Geloof je dat? God zoekt mensen op. Door de prediking van het Evangelie. Lees eens Markus 16:15 en 16. Heb jij dit Evangelie beantwoord door geloof?

Jonggestorven kinderen
Gaan alle jonggestorven kinderen naar de hemel? Heb je weleens art. 1.17 gelezen van de Dordtse Leerregels? Op grond van de Bijbel (en uit kracht van het genadeverbond) belijden onze vaderen (en wij met hen...) dat godzalige ouders niet hoeven te twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, die God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt.

Natuurlijk, vraag je dan: maar hoe zit dat dan met kinderen van ongelovige ouders? Toen de Dordtse Leerregels zijn opgesteld was daar verschil van mening over. Er waren er die van mening zijn dat alle jonggestorven kinderen behouden zijn. Ook Spurgeon dacht er zo over. Er zijn echter ook andere meningen. Het laatste woord hierover durf ik niet te zeggen. Wel dit: ben jij gedoopt? Dan ben je opgenomen in het genadeverbond! Heb je je daarover al leren verwonderen?

Hartelijke groet,
Kand. J. A. Mol

Lees meer artikelen over:

jonggestorven kinderen