Pascha vieren

Ds. A. Jonker | Geen reacties | 22-04-2015| 12:12

Vraag

Het Pascha is in de eerste plaats ingesteld om de uittocht uit Egypte te gedenken (Ex. 12:14). Maar tevens liggen er in het Pascha talrijke lijnen die heenwijzen naar Christus, Die als een Lam ter slachting geleid moest worden. Nu Christus gestorven is, hoeft er geen bloed meer te vloeien. Daarom is het Pascha vervangen door het Heilig Avondmaal. Nu mijn vraag: mag een tot het christendom bekeerde Jood het Pascha in de klassieke zin nog vieren, dus met het slachten van een lam, omdat hij de uittocht uit Egypte wil gedenken? Verliest hij in dat geval niet teveel de Christusprediking van het Pascha uit het oog?


Antwoord

De vraagsteller heeft gelijk dat er na het ene offer van Jezus Christus geen bloed ter verzoening meer hoeft te vloeien. Het bloed van het Paaslam wees heen naar het bloed van de Heere Jezus, maar was op zich geen ‘offer ter verzoening’. In Egypte aten de Israëlieten het lam op het Pascha in opdracht van de Heere en het bloed werd gestreken aan de bovendorpel en de beide deurposten. Achter dat bloed was men veilig, want als de engel het bloed zou zien, zou hij voorbijgaan.

Een Jood die in de Heere Jezus is gaan geloven, noemen we liever geen ‘tot het christendom bekeerde Jood’. Hij is Jood én hij gelooft in de Heere Jezus Christus/Messias. Omdat hij Jood blijft, kan hij ook het Pascha blijven vieren en zo denken aan de verlossing uit Egypte.  Daarbij denkt hij nog veel meer aan de verlossing van de zonden door de Heere Jezus Christus. Hij viert als ‘Jezus als Messias belijdende Jood’ ook het Heilig Avondmaal. Voor hem kunnen Pascha en Avondmaal naast elkaar bestaan en hij zal niet zeggen dat het Pascha door het Avondmaal vervangen is.

Helaas wordt onder christenen soms al te gemakkelijk gezegd: “dit Joodse gebruik/feest is vervangen door dit christelijke gebruik/feest.” Er zijn ook mensen die beweren dat de christelijke kerk in plaats van het Joodse volk gekomen is als drager van de beloften van Gods verbond. Volgens Paulus in Romeinen 11 heeft God Zijn volk niet verstoten en moeten we oppassen om ons boven de Joden te verheffen! 

Wanneer wij naar de Messiasbelijdende Joden luisteren, merken we dat er onder hen allerlei verschillen zijn. Maar de meesten van hen willen heel nadrukkelijk Jezus als de Messias belijden en preken. Ook in de viering van het Pascha willen zij de verlossing door Jezus Christus nadrukkelijk daar bij betrekken. 

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) JodenPascha
Dit artikel is beantwoord door

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
    29-03-1954
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief
118 artikelen
Ds. A. Jonker

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

De wet met een hoofdletter

In Romeinen 3:21 wordt tweemaal geschreven over de wet. De eerste keer met een kleine letter en de tweede keer met een hoofdletter (en de Profeten). Wat wordt er mee bedoeld dat er zonder die wet (met...
Geen reacties
22-04-2020

Sinds enige tijd ben ik in gesprek met twee meisjes van de Jehovagetuigen (...) Ze geloven er ook wel in dat Jezus goddelijk is. Hoe moet ik deze dingen zien?

Sinds enige tijd ben ik in gesprek met twee meisjes van de Jehovagetuigen. Uiteraard stem je dan in een aantal dingen niet overeen zoals de drie-eenheid en het God-zijn van Christus. Nu heb ik daarove...
Geen reacties
22-04-2006

Kinderen uitstellen om financiële redenen

In 1 Korinthe 7:5 staat: “Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen..." enz. Is dat de enige redenen voor onthouding,...
Geen reacties
22-04-2005
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering