Tanden poetsen

drs. G.H. Hoek / Geen reacties

Vraag

Een beetje een gekke vraag, maar wat is nu de beste manier om je tanden te poetsen, dus welke bewegingen? En is het het beste om een gewone of elektrische tandenborstel te gebruiken?

Antwoord

Een elektrische tandenborstel is even goed als een gewone. Het is wel zo dat het sneller en makkelijker is met een elektrische tandenborstel om een goed resultaat te krijgen. Daarom zeg ik altijd tegen mijn patiënten dat een elektrische beter is.

De beste methode om de tanden te poetsen vind ik de bass-methode. Dit is een poetsmethode waarbij de tandenborstel in een hoek van 45 graden op de tandvleesrand wordt gehouden. Er wordt daarbij een kleine heen en weergaande beweging uitgeoefend met weinig druk over een gebiedje van ongeveer 3 gebitselementen. In ongeveer twee minuten wordt zo de binnen en buitenzijde van de mond gepoetst.

Poetsen alleen is onvoldoende. Er moet ook tussen de tanden worden gereinigd met floss, stokers of ragers.

Met vriendelijke groet,
Drs. G. H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

medischtandarts