Tot de dood u scheidt

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb diverse burgerlijke huwelijksceremonies meegemaakt. Soms was daarbij sprake van de zinsnede “tot de dood u scheidt” bij de huwelijksvragen, soms ook niet. Is dit afhankelijk van gemeente/trouwambtenaar, of mag je hierover ook zelf een keuze maken? Ik zou het zelf een meerwaarde vinden om bij mijn aanstaande huwelijk ook voor de burgerlijke gemeente in bijzijn van getuigen te beloven dat ik mijn aanstaande vrouw trouw wil blijven tot de dood ons scheidt.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als u de zinsnede “tot de dood u scheidt” zo waardevol vindt dat u die bij uw eigen huwelijk uitgesproken wilt hebben, kunt u dat gewoon aan de betreffende ambtenaar vragen wanneer u het zogenoemde voorgesprek hebt, toch? Is uw aanstaande echtgenote het hierin met u eens? Dat lijkt me belangrijker dan dat ík er iets van vind. Interessant is voor mij de achterliggende vraag: waarom vindt ú het belangrijk om die belofte zó vorm te geven? Wilt u daarmee een getuigenis geven vanuit de gedachte dat scheiden ‘uit den boze is’, behalve wanneer de dood een einde aan het huwelijk maakt? Dat mag natuurlijk, een huwelijksvoltrekking is ook een moment om te laten zien dat principes nageleefd worden. Behalve als u er een soort verborgen agenda van maakt naar bijvoorbeeld familie, vrienden en/of ‘de wereld’... in dát geval zou ik ontraden om de zin zo expliciet uit te laten spreken. Omdat er dan mogelijk op tenen getrapt gaat worden op een ónchristelijke manier!

Ik wens u een goed huwelijk toe dat begint met een gezegende bruiloftsdag.
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

trouwbeloftetrouwen
3 reacties
netochka_nezvanova
“tot de dood u scheidt” , dus als je elkaar dan in het hiernamaals weer tegen komt moet je weer opnieuw beginnen. (of niet ...)
89avkr
@ netochka de meeste "refowebbers" geloven wel in een hiernamaals, n.l. eeuwig wel of eeuwig wee. Al zullen daar geen huwelijken meer zijn. Dus opnieuw beginnen hoeft inderdaad niet meer
CrA
Bijbels gezien is overspel een reden om een huwelijk te ontbinden. Stel dat dit ooit gebeurd, hoe ga je dan met je belofte om: tot de dood scheiding maakt?