Gospelmuziek en opwekkingsliederen

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Wat is uw mening over gospelmuziek en opwekkingsliederen? Is het gevaarlijk om daar naar te luisteren? En bijvoorbeeld de liedjes van Elly en Rikkert?

Antwoord

Als eerste moet weer de vraag gesteld worden, wat is nu eigenlijk Gospelmuziek? Kort gezegd zou je kunnen zeggen, goede Gospelmuziek is (!!!!!):

1. Waarin God verheerlijkt en aanbeden word op een Bijbels verantwoorde manier
2. En de christen word opgebouwd in zijn geloof.

En dit geldt natuurlijk ook voor de Opwekkingsliederen en de liedjes van Elly en Rikkert.

Als je deze twee zaken bij het luisteren en zingen van deze muziek biddend om licht bedenkt, dan kan Gospel en Opwekkingsmuziek je tot grote zegen zijn. Niet gevaarlijk dus! De zonde zit niet in de instrumenten, maar in ons hart.

Als je nog minderjarig bent en je ouders hebben grote moeite met deze muziek en jij luistert naar deze muziek, dan kan deze muziek je wel tot zonde worden om dat God wil dat je je ouders eert en gehoorzaamt en geduld met ze hebt.

Als de Gospel en de Opwekkingsliederen de Psalmen helemaal verdringen, ben ik bang dat we een schat van schitterende opbouwende en Godverheerlijkende liederen laten liggen.

Blijft over: het belangrijkste, God ziet je hart aan, Hij weet of je Gospel wil horen en zingen ter vervanging van popmuziek of dat je het werkelijk doet omdat je de Heere wil dienen en liefhebben.

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen,

Johan Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

gospel