Jezus alleen voor uitverkorenen gestorven?

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Is Jezus voor de zonden van iedereen gestorven en wordt dat pas 'gevoeld' bij de bekering of is Jezus alleen voor uitverkorenen gestorven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

3 reacties
Boanerges
Beste vragensteller,

Je stelt een interessante vraag. Een vraag waar de reformatorische wereld al eeuwen mee worstelt.

Het antwoord op de vraag is even eenvoudig als moeilijk. Het begrip “Uitverkiezing” wordt door ons mensen uitvergroot. Men denkt er van alles over te weten en over te kunnen zeggen. De Dordtse Leerregels zijn daarvan het summum. Wat daar geschreven staat is helemaal waar maar het helpt je niets. Het is van achteren naar voren geredeneerd. In de zin van: Wanneer God almachtig is dan heeft hij een plan van eeuwigheid en kan Hij geen fouten maken. Dat betekent dan dus dat er aan het einde van de tijd niemand gemist wordt die door Hem is uitverkoren.

Dat is een logische conclusie. De reformatorische zuil heeft deze redenering echter ook omgekeerd logisch verklaard. In de zin van: God heeft van voor de grondlegging van de wereld zich een geslacht uitverkoren. Wanneer je daar niet bij hoort dan heb je pech gehad. Dat is vanwege de verdorven staat van de mens zijn eigen schuld en niet de schuld van God.

Op zich klopt dit wel maar het is redeneren met de wijsheid van de toekomst. In deze redenering gaat de mens er namelijk vanuit dat toekomst nu al in het heden is aan te wijzen. En dáár gaat hij op de stoel van God zitten. Het mysterie is dat alleen de Heere daar over gaat. Hij weet natuurlijk wel wie er aan het eind van de tijd uitverkoren is. Wij weten dat echter niet en hoeven God ook niet aan Zijn eigen plan te houden. Daar gaan wij niet over. Hij is zoveel groter dan dat wij kunnen bedenken en bevatten. Op deze manier proberen we Hem menselijk te maken en Hem vast te leggen in onze eigen redeneringen.

Wij weten slechts één ding zeker. Al wie gelooft in de Zoon van God zal behouden worden. De keuze is dus (door de werking van de Heilige Geest) aan ons! Wij kunnen kiezen door in Hem te geloven. Zijn Geest zal dan het willen en het kunnen in ons bewerken. 100% Zijn werk en ook 100% mijn verantwoordelijkheid.

Christus is dus voor de zonde van de HELE wereld gestorven en heeft zijn offer gebracht voor de gehele mensheid. Echter Zijn offer en het daarmee gepaard gaande eeuwige leven (Joh. 3:16) is alleen beschikbaar voor hen die oprecht in Hem geloven. Zij mogen zich aan het einde van de tijd tot de uitverkorenen rekenen. De ongelovigen niet maar ze hebben de kans wel gehad!

Kies dus heden wie u dienen zult.
AHHK76
God had de wereld zo lief dat Hij Zijn Zoon gaf, zodat ieder die in Hem gelooft behouden wordt! De beloftes moeten aan alle mensen gepreekt worden. Zie ook Dordste Leerregels Hoofstuk 2 par./art. 3 en 5.
Zoekster
@ Boanerges

Mij is geleerd dat Gods toorn maar één keer verrekend hoeft te worden.
Als je schuilt achter het Kruis van Jezus waarop Hij betaald heeft is het afgedaan.
Maar als je sterft zonder de Vergeving, moet je zelf de straf dragen.
Heeft u een bijbelgedeelte wat uw visie kan bevestigen?

Dit is een oprechte vraag.
Ik sta nog heel wankel in mijn geloofsschoenen en wil zo graag de Waarheid leren kennen en doorvertellen.