Eeuwige straf gedragen door Heere Jezus

Ds. A.A. Egas / 5 reacties

Vraag

Graag zou ik u een vraag stellen over het sterven van Jezus. Wanneer wij de straf op onze zonde zelf zouden dragen, zou dit een eeuwigheid duren. We hebben namelijk gezondigd tegen een eeuwige God en de zonde is te groot. Het wonder van het Evangelie: Jezus kwam om de zonde en de straf op de zonde te dragen, waardoor er voor ons vergeving mogelijk is.

Hoe kan het dat Jezus na drie dagen in het graf te hebben gelegen kon opstaan? Onze zonde verdient toch de eeuwige straf? Waarom geldt dit niet voor Jezus die de straf op de zonde overnam van allen die in Hem geloven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend, vriendin,

Lezend je vraag wilde ik eigenlijk een wedervraag stellen: Heb je dat voor jezelf mogen doorleven tegen God gezondigd en de eeuwig straf verdiend te hebben? Deed je dat ook vluchten naar de Gekruisigde? Om nu door het geloof te mogen horen: “Het is volbracht.” Dat in die heerlijke woorden nu opgesloten is dat Hij ten volle gedaan heeft waartoe Hij naar deze aarde is gezonden. Om de Wet van Zijn vader volkomen te gehoorzamen en door Zijn lijden en sterven de gerechtigheid aangebracht voor allen die in Hem geloven. De opstanding is het bewijs dat Hij werkelijk alles heeft voldaan. Zijn Vader hechtte in de opstanding Zijn zegel aan het werk van Christus. Daarom zegt ook Paulus: Hij is opgestaan tot onze rechtvaardigmaking. Dat te mogen geloven is onze gerechtigheid voor God. Schuilen achter het verzoenend bloed van Christus, Die ons de vrede aanbrengt.

Ik vraag je daarom eens rustig artikel 21 van onze Nederlandse Geloofsbelijdenis te lezen. Ik geef je die hierbij mee en let dan op de onderstreepte woorden:

“Wij geloven dat Jezus Christus een eeuwige Hogepriester is, met ede, naar de ordening van Melchizédek, en Zichzelven in onzen naam voor Zijn Vader gesteld heeft, om Zijn toorn te stillen ‘met volle genoegdoening’ , Zichzelven opofferende aan het hout des kruises, en vergietende Zijn dierbaar bloed tot reiniging onzer zonden, gelijk de profeten hadden voorzegd. Want er is geschreven dat de straf die ons den vrede aanbrengt, op den Zone Gods was, en dat door Zijn striemen ons genezing is geworden; Hij ter slachting geleid is als een lam; met de misdadigen gerekend; en als een kwaaddoener veroordeeld door Pontius Pilatus, hoewel hij Hem onschuldig verklaard had. Zo heeft Hij dan wedergegeven wat Hij niet geroofd had, en heeft geleden, Hij rechtvaardig voor de onrechtvaardigen; en dat zowel in Zijn lichaam als in Zijn ziel, gevoelende ‘de schrikkelijke straf’, die onze zonden verdiend hadden, zodat Zijn zweet werd gelijk droppelen bloeds, op de aarde aflopende. Hij heeft geroepen: Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten? en heeft zulks alles geleden tot vergeving onzer zonden. Daarom zeggen wij wel terecht met Paulus, dat wij niet anders weten dan Jezus Christus, en Dien gekruisigd; wij achten alle dingen voor drek, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, onzen Heere; wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden, en hebben niet van node enig ander middel te zoeken of uit te denken om ons met God te verzoenen, dan alleen deze enige offerande, eenmaal geschied, door welke de gelovigen in eeuwigheid volmaakt worden. Dit is ook de oorzaak waarom Hij door den engel Gods genaamd is Jezus, dat is Zaligmaker, overmits Hij Zijn volk zou zalig maken van hun zonden.”

Verdiep je daarbij ook eens in onze Heidelbergse Catechismus zondag 16 vraag 44:

Vraag: Waarom volgt daar: Nedergedaald ter helle?
Antwoord: Opdat ik in mijn hoogste aanvechtingen verzekerd zij en mij ganselijk vertrooste, dat mijn Heere Jezus Christus door Zijn onuitsprekelijke benauwdheid, smarten, verschrikking en helse kwelling, in welke Hij in Zijn ganse lijden, maar inzonderheid aan het kruis, gezonken was, mij van de helse benauwdheid en pijn verlost heeft.

Wij mogen geloven dat de eeuwige straf die wij verdiend hebben door God op Zijn Zoon gelegd heeft en dat Hij die inzonderheid aan het kruis en dan bijzonder ten tijde van de drie-urige duisternis, in Zijn nederdale ter helle, die straf samengebundeld in de beker van Gods toorn ten volle gedragen heeft. De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem. Mag je dat geloven, dan is je vraag beantwoord.

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je vriend, ds. A.A. Egas

Ds. A.A. Egas

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Damwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

5 reacties
Zv70
Hoewel het in het antwoord niet aan diepte en waarheid ontbreekt, kan ik het me voorstellen dat de vraagsteller nog geen antwoord heeft op de -naar ik aanneem- oprechte vraag. Misschien hébben we hier ook geen klip-en-klaar antwoord op. Maar als de 3 uur genoeg was, dan moeten het wel vreselijke uren geweest zijn... Ook de zwaarte van dat lijden is voor mij niet te bevatten. En dan nog te weten dat Hij zelf zonder zonde was, maar het voor zondaren wilde doen... Snap jij het?
davinci
De vraag is wel lastig ja. Zodra de Here Jezus zei 'Het is volbracht' was er 100% betaald. Jezus heeft dus niet meer dan maximaal 33 jaar geleden en dan was dat ook nog eens voor de gehele wereld (alle mensen..of het nu effectief zal zijn voor allen of niet daar gelaten) . Je zou dus bijna kunnen zeggen als iemand straf leidt zonder einde (uitgaande dat eeuwig ook tijdloos is in dat geval) die uiteindelijk meer betaald zou hebben, hoewel die gedachte vrij absurd lijkt natuurlijk.
Je zou het theoretisch kunnen oplossen door te zeggen Jezus is God dus het lijden is bij hem volledig anders verlopen (voorbeeld: God staat buiten de tijd dus had Hij macht om per wereldburger duizenden jaren te leiden, de tijd terug te draaien en voor de volgende duizenden jaren te leiden enzovoorts).
Hier zullen we geen helder antwoord op krijgen. Er zijn veel dingen te noemen waar we geen antwoord krijgen (beoordeling babies/gehandicapten, oorzaak en moment val van satan, tijd/eindeloosheid straf, etc). Blijkbaar heeft het God goed gedacht die informatie voor ons achter te houden. De Profeten in het OT wisten ook minder dan in het NT is geopenbaard (1 Petr. 1:11), dus er kan wel sprake zijn van voortschrijdens inzicht, maar voor zover ik weet kunnen we hier nu nog geen antwoord op weten.
kip
vragwnsteller vraag maar veel aan de Heere,totdat Hij ok u antwoord
Samanthi
De Heere Jezus is de Verlosser, Hij betaalde de losprijs, wij hebben de straf verdiend, Hij heeft de prijs betaald, Jezus heeft de straf gedragen, de prijs betaald, het is niet te begrijpen!
Hij voor mij.

Dus Jezus betaalde de prijs, zodat wij vrij kunnen zijn!
1 Tim 2 vers 6
Die Zichzelf gegeven heeft tot een losprijs voor allen, zijnde de getuigenis te zijner tijd;

Als je dit leest geloof Zijn heil en troostrijk Woord, verhard je niet, maar laat je leiden.
Jesaja40
In die drie uren komen een aantal zaken in het verborgene bij elkaar. Dat alles heeft te maken met de wijze waarop de Hogepriesterlijke zegen is opgebouwd. Wanneer daarin gesproken wordt over de vrede moeten we vooral letten op de Hebreeuwse woorden die meerdere betekenissen heeft.

In het woord Sjalom שָׁלוֹם zit vrede, gaafheid, geluk, rust, volledige harmonie. Allemaal zaken die bij de mens maar al te vaak hapert. In dezelfde woordstam zit ook betalen לְשַׁלֵם (lesjaleem).

Onze Messias Yeshua betaald de volledige schuld van de mens aan de Eeuwige. Deze betaling is een eenmalige handeling. De prijs van die betaling is zeer hoog en daarom gaat deze betaling buiten het zichtveld van de mens om. De pijn van die betaling is te groot door spottende mensenogen te zien plaatsvinden.

Wat is daar gebeurd aan het kruis? De vrede tussen de Eeuwige en de mensheid wordt daar hersteld. De weg naar volkomen harmonie, geluk, rust vindt daar aan het kruis plaats. Een strijdproces wat voor mensenogen onzichtbaar is geworden. Maar ook de betaling op de schuld vindt daar plaats. Hij is onze Vredevorst en herstelt alles wat gebroken was.

Gedurende de dikke duisternis konden en mochten er geen plaatsvervangende offers gebracht worden in de tempel. Dat was een dikke streep door de rekening van de priesters om net voor Pesach het middagoffer over te slaan.

De leer van de priesters was dat als men “drie dagen en nachten in het graf lag” dat iemand echt dood is. De ontbinding van het lichaam is dan in een vergevorderd stadium gekomen dat er menselijkerwijze geen leven meer mogelijk is. Met deze leerstelling leverden zij onbewust het overtuigende en wettige bewijs van de werkelijke dood van onze Messias. Een groot deel van die priesters komt later tot het geloof in onze Messias Yeshua. Zij zien en verbinden de woorden שָׁלוֹם vrede en לְשַׁלֵם betalen. Voor hen gaat de diepte open voor dit woord in de hogepriesterlijke zegen.