Profetie over banken

Ds. C.J. Barth / 1 reactie

Vraag

Vandaag kreeg ik bericht van iemand die een profetie had gehoord dat er een tijd komt dat alle banken dicht gaan en je daarom geen eten etc. meer kunt kopen. Op basis van deze profetie gaf hij het advies om voor een maand eten en drinken in huis te halen, zodat je deze periode kunt overleven (letterlijk). De opsteller van het bericht zag deze profetie als boodschap van God en dit bericht doet in evangelische kring de ronde. Hoe moet je hiermee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mijn excuses, de vraag is in de drukte rond biddag en Pasen blijven liggen. Deuteronomium 18:21-22 vertelt hoe we met profetieën om moeten gaan: kijk of het uitkomt, dan weet je genoeg. Het lastige is natuurlijk dat als je echt een tijd geen eten en drinken kunt kopen, dat je een levensbedreigend probleem hebt. Ik zou er wat ontspannen mee omgaan. Als  ik me niet vergis, zijn er al heel vaak dergelijke profetieën gedaan, die gewoonlijk niet uitkwamen. Ook zonder banken kan er wel voedsel komen.

Tegelijkertijd vertrouwen wij vaak naïef er op dat alles altijd zo rustig en stabiel blijft als nu. Het is sowieso verstandig om contant geld in huis te hebben en een zekere voorraad. Natuurrampen, grote storingen, aanslagen e.d. kunnen ook de samenleving (tijdelijk) ontwrichten. In Nederland kennen we dat nauwelijks, maar in de meeste landen op deze wereld is men zich veel meer van zulke onzekerheden bewust.

Vertrouw bovenal op God. Uiteindelijk stimuleert de Bijbel ons niet om uitgebreide voorzorgsmaatregelen te nemen voor geval van nood, maar om Gods Koninkrijk te zoeken en op de Heere te vertrouwen (slot Mattheüs 6). Het advies om vooral voor eigen zekerheid te zorgen, is heel anders dan de reactie van de christenen in Handelingen op de profetie van Agabus (Handelingen 11:27-30). Hij voorspelde een hongersnood, die ook echt kwam, en de discipelen besloten om de broeders in Judea te ondersteunen. Anderen helpen die nu in nood zijn acht ik een betere insteek dan grote voorraden inslaan voor het geval we zelf in nood komen.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bezorgdheidprofetie
1 reactie
John61
Los van eventuele profetieën: een paar weken geleden viel de stroom een paar uur uit in Noord-Holland. Zelfs met contant geld kon je niet in winkels terecht, omdat de kassa's het niet deden. De winkels (ook slagers, bakkers en supermarkten) zijn een paar uur dicht geweest. Een maandvoorraad voedsel waar je geen gas of elektra voor nodig hebt en een paar jerrycans water, is daarom m.i. niet zo'n gek idee.