Ernstig zorgen over het SOW-proces

Ds. L.W.Ch. Ruijgrok / Geen reacties

Vraag

Ik maak mij ernstig zorgen over het SOW-proces dat zich afspeeld binnen de Hervormde Bond. Zelf ben ik absoluut geen voorstander van de nieuwe kerorde. Hoe ga ik hiermee om in de communicatie naar anderen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

1. Met de vraagsteller maak ook ik me ernstige zorgen over de voortgang van het Samen op Weg-prcoes. Allereerst vanwege de principiële wissel die omgaat. De nieuwe kerk zal niet langer een gereformeerde kerk zijn, zoals de NHK eeuwenlang in alle gebrokenheid is geweest, maar een plurale waarin wettige ruimte is voor leringen en praktijken die haaks op de Schrift staan. Dit moet ons het meest verdrieten en ter harte gaan.

2. In de tweede plaats zijn de hervormd-gereformeerden tot op het bot verdeeld als het gaat over de vraag hoe te handelen als de fusie onverhoopt toch doorgaat. Er zijn er die menen dat we onder protest toch mee moeten de nieuwe kerk in en dat het onze roeping is om ook in die nieuwe kerk pal te staan voor Schrift en belijdenis (het standpunt van de Geref. Bond in de NHK), voor anderen is dat in geweten onmogelijk. Zij menen dat dat in strijd is met het eens gegeven ja-woord aan de Koning van de kerk, omdat een ieder die meegaat toch gezet wordt op een nieuwe grondslag met daarin volstrekt onschriftuurlijke elementen en een ieder die deel uitmaakt van de nieuwe kerk zelf wel gereformeerd mag denken en handelen, maar ook leringen en praktijken die niet naar de Schrift moet "erkennen en respecteren" als wettig in de kerk van Christus. En dat kan niet (het standpunt van het Comité tot behoud van de NHK)

3. Dit betekent dat als er voor deze gewetensbezwaren geen oplossingen komen, zich op het moment van fusie uiterst trieste breuken en scheuren zullen voltrekken. Kerkenraden, gemeenten, families, gezinnen zullen uiteen vallen in een deel dat wel en in een ander deel dat niet mee zal gaan richting de nieuwe kerk. En dat vanwege een proces dat door niemand begeerd is en dat we eensgezind afwijzen.

4. Wie dat kan stoppen? Menselijkerwijs niemand meer. Eén kan hierin blazen en dat is alleen de levende God. Daarom dient er in de allereerste plaats het gebed te zijn tot Hem. De bede dat Hij zal opstaan, ons zal beschermen en Zich over Sion zal ontfermen. Want Zijn eer is in het geding, Zijn Naam, Zijn recht. Wat zal ook het getuigenis naar buiten een schade opleveren als deze fusie slechts breuken en scheuren oplevert. We bidden daarom temeer: "Herstel Uw wijnstok als weleer"!

5. Hoe je hiermee om moet gaan in de communicatie naar anderen? Altijd eerlijk. Verdoezel de nood niet. Maak de verschillende standpunten eerlijk duidelijk. En laat ook anderen weten dat in deze diepe crisis slechts van Eén onze verwachting kan zijn. Alleen van Hem Die de Koning van de Kerk is en Die Zijn Kerk draagt op de vleugels van Zijn voorbede in de hemel. Want wat mensen ten kwade denken en doen dat weet Hij -zo leert ons heel in het
bijzonder de kruisgeschiedenis- nog dienstbaar te stellen aan Zijn eer, aan de voortgang van Zijn werk en aan het heil van zondaren. Van Hem alleen is onze Hoop!!

Monster, Ds. L. W. Ch. Ruijgrok

Ds. L.W.Ch. Ruijgrok

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Waarder/Driebruggen