Preken uit Openbaring

P.C.H. Kleinbloesem / 5 reacties

Vraag

Waarom wordt Openbaring niet geheel gepreekt? Dat zit vol onderwijs voor vandaag.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je vraag is heel kort, maar het antwoord daarop is nog niet zo gemakkelijk. Ik zou een paar dingen willen zeggen.

Persoonlijk geloof ik dat de vervulling van Openb. 4-22 nog voor ons ligt. Lang niet iedereen zal het daar echter mee eens zijn. Iemand die gelooft dat het boek Openbaring vandaag de dag vervuld wordt, zal het bij voorbaat al niet eens zijn met een preek die de vervulling van het boek Openbaring pas ziet gebeuren in de toekomst.

Waar je in de kerk mee te maken hebt is dat men nogal verschillend denkt over de toekomst. Grofweg kun je drie hoofdvisies onderscheiden: die van het Amillennialisme, die van het postmillennialisme  en die van het premillennialisme . Een amillennialist  legt het boek Openbaring heel anders uit dan bijvoorbeeld een premillennialist. De uitleg van een amillennialist  zal door een premillennialist al snel gezien worden als voortkomend uit de idee dat de kerk de plaats heeft ingenomen van Israël, enz. enz.  De amillennialist  zal de uitleg van een premillennialist al snel afdoen als speculatief, enz. enz.

Wellicht dat de tijd komt dat men in de kerk meer eensgezind wordt over de uitleg van het boek Openbaring.  Dan zal er ook meer over gepreekt worden. Nu is het zo dat er inderdaad vooral gepreek wordt over hst. 1-3 en hst. 20-22. Het is zeker zo dat het boek Openbaring vol onderwijs zit voor de dag van vandaag. Over de inhoud van dat onderwijs verschilt men dus nogal van mening. Laten we niet vergeten dat hoewel er misschien niet veel gepreekt wordt over Openb. 4-19, er over die hoofdstukken toch zeker wel nagedacht wordt in Bijbelstudies e.d. Daar komen die verschillende visies dikwijls ook ter sprake en probeert men ook zelf een mening te vormen over het boek Openbaring.

Wat mij betreft zou er veel meer over het boek Openbaring gepreekt mogen worden. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik persoonlijk wel lesgegeven heb over al de hoofdstukken van het boek Openbaring, maar dat ik de hoofdstukken 4-19 nog nooit bepreekt heb. Ik denk om de reden die ik hierboven genoemd heb: je wilt niet dat mensen het bij voorbaat al oneens zijn met wat je zegt. In de situatie van de kerk van vandaag is het misschien beter om het boek Openbaring te behandelen tijdens bijv. een kringavond. Het voordeel daarvan is dat je met elkaar van gedachten kunt wisselen, dat er vragen gesteld kunnen worden, enz. enz.

Ik besef dat wat ik hierboven schrijf nogal discutabel is. Een dienstknecht van God is immers niet geroepen om mensen te behagen! Hij mag en moet het Woord van God verkondigen! Of het de mensen het nu uitkomt of niet. Zo zie ik het met heel mijn hart. Maar als het gaat over de leer aangaande de toekomst moeten we misschien tijdelijk enigszins pas op de plaats maken. Je ontkomt er niet aan dat er in historie duidelijk drie van elkaar verschillende visies zijn ontstaan. Juist in de protestantse kerken hebben we met die verschillende visies te maken. Het zou een enorme zegen zijn als we in de protestantse kerken met elkaar het verlangen zouden hebben om echt te weten te komen wat de Heere God ons in het boek Openbaring te zeggen heeft. Bijbelstudies (ik bedoel kringavonden waar men samen bijv. een bepaald Bijbelboek bestudeert) zijn daarvoor een ideale gelegenheid. Daar is het niet slechts de predikant die praat, maar kunnen mensen ook met hun vragen komen.

Van harte hoop en bid ik dat dit antwoord je enigszins helpt! Het grote doel van Openbaring is m.i. dat we uit zullen zien naar de komst van onze grote God en Zaligmaker, Jezus Christus. Verwacht jij Hem? Kun je Hem verwachten, omdat je verlost bent door Zijn dierbaar bloed? Dat is en blijft de belangrijkste vraag.

Hartelijk groet,
Ds. P. Kleinbloesem

Tags in dit artikel:

Openbaring
5 reacties
coby
wat wordt er altijd weinig uitgelegd over dit boek!!!!
ook ik mis dat erg in onze gemeente.
ik bid dat de Heere predikanten duidelijk wil maken wat de betekenissen er van zijn.
en er staat in daniel dat de mensen in de eindtijd zullen studeren wat God met dit alles (eindtijd) te zeggen heeft, en dat tot de eindtijd verzegeld zal zijn zoals de Heere tot daniel sprak zal dan tot zijn doel komen door Zijn Woord
markusa
Ds. van Campen heeft eind 2007/begin 2008 een prekenserie gehouden over de zaligsprekingen uit het boek Openbaring. Aanradert!

http://www.maranathakerk.nu/erediensten?filter_20[]=mmvancampen&filter_34[]=openbaring
Benthe
Eerlijk antwoord van de dominee.
En zo is het ook met de profetieën van jesaja jeremia, ezechiel, daniel en zacharia.,daar kunnen we zo veel uit leren van de dingen van Gods Koninkrijk, dingen die al gebeurt zijn, en nog heel veel wat gebeuren moet!! Dit kunnen we en mogen we toch niet laten liggen, !!
Samanthi
Van de dominee die bijna 8 jaar in onze gemeente stond en nu afscheid neemt, heb ik twee x een prekenserie gehoord 1x de brieven aan de gemeenten openbaring 1 tot 3.
En niet lang geleden vanaf hoofdstuk 4 tot 22.
coby
ik lees het zoeklicht en daar kun je veel uit leren over openbaring
en de eindtijd.
ook vanuit de profeten uit het oude testament
ik heb in dit opzicht meer aan dit blad dan dat ik daar over wat leer in onze gemeente
terwijl de bijbel duidelijk onderwijs geeft bv het duizendjarig rijk en de opname van de gemeente.