Filmpje voor de kinderen

ir. Raymond H. Warnaar / 3 reacties

Vraag

Mijn kids van 3, 5 en 1,5 zijn soms zo druk dat ik ze even tot rust laat komen achter een (in mijn ogen) verantwoord filmpje (bijvoorbeeld koek en ei). Ook heb ik dan even de handen vrij om bijvoorbeeld de was op te hangen, vaatwasser leeg te ruimen en zulk soort klusjes die lastig zijn om even snel te doen als de kinderen continu om je heen hangen. Toch vraag ik me af of dit vanuit bijbels perspectief te verantwoorden is. Kunt u me hierin adviseren?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Alles wat we doen, denken of zeggen moet getoetst worden aan Gods Woord, dat geldt ook (vooral) voor onze opvoedkundige acties. Fijn dat je, gezien je vraag, hier ook zelf naar op zoek bent! De invulling is verder persoonlijk, in overeenstemming met de Bijbel en met je geweten. Ik kan daar weinig aan toevoegen. Maak dankbaar gebruik van de verantwoorde mogelijkheden om je kids even te 'parkeren', maar bewaak daarin ook de (tijds)grenzen. Maar dat geldt net zo goed voor een video als voor een andere afleidingsactie. Veel succes en boven alles Gods zegen in je opvoeding!

Met vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

ir. Raymond H. Warnaar

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    ICF (zendingsgemeente CGK)
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Directeur NET Foundation (wereldwijd voorgangers toerusten), toeruster/spreker, voormalig evangelist in Latijns-Amerika en ouderling ICF Apeldoorn.

Tags in dit artikel:

opvoeding
3 reacties
Jello
Ik begrijp uw gevoelens goed, persoonlijk zou ik er ook wat moeite mee hebben om peuters achter de film te zetten om hen even zoet te houden en tot rust te laten komen. Er zijn betere manieren om kinderen tot rust te laten komen, voorlezen bijvoorbeeld. Dat is tegelijk heel belangrijk voor hun ontwikkeling. En lijkt me meer rust geven dan flitsende beelden.

Als u door uw peuters niet aan uw klusjes toe komt, is het misschien een idee om een uurtje per dag hulp te zoeken. Een bekende, die even een ommetje met ze maken wil, zodat u de handen in die tijd vrij hebt. Of een scholier, die voor een klein bedrag een uurtje per dag enkele klusjes van u overneemt. Als uw oudste peuter over een half jaar naar school gaat, krijgt u vast meer ruimte, misschien is het een idee ter overbrugging dit half jaar.

Ik vrees, als u uw kinderen nu al aan filmkijken laat wennen, dat dit later moeilijk terug te draaien valt.
moedervan2
Ik vind het heel verkeerd als kinderen de hele dag voor de tv hangen of met een tablet gaan slapen. Hun mobiel 24/7 checken en alle nieuwste films gezien hebben. Als kinderen vitamine D tekort hebben omdat ze niet buiten komen of bijziend worden door uren te staren naar een computerscherm. Ik vind het net zo verkeerd als een kind lugubere boeken leest. Dat weten we toch allemaal wel?
Maar ik zie helemaal geen probleem in een verantwoord filmpje. Je kunt zelfs (Bijbelse) prentenboeken op YouTube vinden. Heel verantwoord. Het is juist beter om kinderen vroeg te leren op een verantwoorde manier om te gaan met de beeldcultuur van tegenwoordig. Want met film op zich is niks mis, wel met het misbruik ervan. Net als met lezen, dat is niet verkeerd, wel de verkeerde boeken.
Kinderen vinden het heerlijk om even tot rust te komen op deze manier. En ja er zijn nog veel meer manieren om hen tot rust te laten komen, die kent u zelf ook vast wel.
Gebruik deze vorm met mate, net als u hen ook niet de hele dag voor kunt lezen of met hen kunt knutselen, ze moeten ook zichzelf vermaken en lekker in de tuin kunnen spelen. En misschien is het ook goed om bij u zelf na te gaan dat u het niet als beloning inzet. Of als ze lastig zijn. Zorg daarom voor vaste momenten. Als u het dan fijn vindt dat ze wat kijken tijdens het koken (wat ik me heel goed kan voorstellen met twee van die kleintjes :) ) dan kunt u daar een vaste gewoonte van maken. En daar is volgens mij echt niks verkeerds aan. Er zullen andere momenten op de dag zijn die ook prettig zijn, waarbij dit middel dan niet gebruikt wordt. U hoeft u daar helemaal niet schuldig over te voelen. (Wie is er niet blij als kinderen heerlijk met de duplo spelen als u even uw koffie drinkt? Zo is het prettig als kinderen rustig zijn als u staat te kokkerellen na een lange en vermoeide dag. U mag het zichzelf soms best even makkelijker maken hoor.)
Bij ons zijn er vaste momenten. 10 minuten na het ontbijt voor het naar schoolgaan. En 's avonds na het eten ook eventjes. Als kinderen ziek zijn mogen ze van mij iets meer kijken. En soms komen ze er niet aan toe als we bijvoorbeeld laat zijn met eten of het ontbijt langer heeft geduurd.
Wel zijn er bij ons not-done momenten:
* niet tijdens het eten
* geen uren achter elkaar
* niet tijdens visite
* niet als beloning
* niet buiten de vaste tijden
Arjan
Ik wil een oproep doen aan alle ouders: Ga met uw kinderen samen gebruik maken van de computer! Ga eens samen een computerspelletje spelen, een filmpje kijken oid. Hiermee leer je je kinderen dat deze apparaten een normaal onderdeel zijn van de hedendaagse tijd. Ook leer je ze dat er geen automatische koppeling bestaat tussen slecht en de pc.