Naar kerktelefoon luisteren

drs. I. A. Kole / 2 reacties

Vraag

Als je op zondag naar de kerk gaat, i.p.v. luisteren naar de uitzending via de kerktelefoon kan ik dat begrijpen, maar geldt dit door de week ook? Is het door de week ook beter om naar de kerk te gaan dan via de scanner naar dezelfde preek als in de kerk te luisteren? Want in de kerk kan je toch ook afgeleid worden, of minder? Ik ben me op dit moment aan het voorbereiden om naar een kerkdienst te luisteren. Maar ik voel mij er schuldig over dat ik niet gewoon naar de kerk ga (in een andere gemeente, want als het in onze eigen gemeente is ga ik wel altijd als ik niet moet werken naar de kerk). Als ik wel ga (en alleen) naar een andere gemeente vind ik dat altijd moeilijk omdat er dan veel mensen naar je kijken (dit kan lijken). Je moet wachten totdat het lampje gaat branden in veel kerken. En dan tien minuten voor tijd als dat lampje gaat branden je nog een plaatsje moet zoeken in een meestal wel (redelijke) volle kerk. Als ik eerlijk ben denk ik dat ik soms ook wel te lui ben om de auto te starten en weg te rijden. Dan vind ik het makkelijker om via de scanner te luisteren. Ik ben belijdend lid van de Ger. Gem.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Als je tot een kerk behoort (en u zal belijdend lid zijn) dan is dat de gemeente waar de Heere je zondag -als het mogelijk is twee keer- verwacht. Je hebt rechten en plichten! De verkondiging vindt plaats in de gemeente, de werkplaats van de Heilige Geest. Lees maar Romeinen 10:13-17. Het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God! De weg tot het heil wordt verkondigd. De Heere staat wenend voor de gemeente en roept  je toe: Dat je toch heden bekend wat tot je vrede/zaligheid dient! Laat je met God verzoenen. De Heere gebruikt Zijn Eigen middelen tot werking en versterking van het geloof. Als je niet naar de kerk kan door ongemakken, ziekte e.d. dan is de kerkaansluiting een geschikt middel! Als je in de kerk zit, dan bid en dank je mee en ervaar je de gemeenschap met elkaar als en warme deken. Daar mag en kun je niet gemist worden. Een dienst in een buurgemeente bezoeken in de week als er in de eigen geen dienst is, dat is heel mooi: honger naar het Woord en toepassing daarvan door de Heilige Geest, is de zegen die onmisbaar is, wil het wel zijn.

Digitaal meeluisteren met die dienst in de week elders is ook mogelijk, omdat je opziet tegen de afstand en mogelijk weer vroeg moet gaan werken! Dat verbiedt de Heere niet.

Altijd is van belang: Heer’ ai maak mij Uwe wegen, door Uw Woord en Geest bekend! Gezegende kerkdiensten toegewenst.

Drs. I. A. Kole

Tags in dit artikel:

kerkgang
2 reacties
Jello
Als ik de vraag lees, begrijp ik dat vraagsteller min of meer opziet tegen het bezoeken van een doordeweekse dienst in een andere gemeente, vanwege het ongemak te moeten wachten op het groene lampje, waardoor gasten pas 10 minuten voor tijd een plaatsje mogen zoeken, in een inmiddels volle kerk, waarbij de binnenkomende gasten bekeken worden. Dit geeft vraagsteller een gevoel van onbehagen en daarom blijft vraagsteller vaak liever thuis, om de dienst via de uitzending mee te beluisteren. Maar daar krijgt vraagsteller dan weer een schuldgevoel bij. Zowel naar de kerk gaan als thuisblijven voelt zo niet goed....

Vraagsteller, wat naar! Zo wordt iets wat kennelijk je lust is (door de week ook de prediking te mogen horen) voor jou verhinderd. Als ik het antwoord goed begrijp, mag jij vanwege jouw ongemak met deze regel, thuisblijven zonder schuldgevoel.

Ik vraag me nu alleen af hoe een kerkenraad zich voelt, als gasten vanwege deze regel thuisblijven. De vraag kan dan immers zijn of deze lampjesregel wel Bijbels is. Wellicht geeft deze vraag reden om deze regel nog eens tegen het licht te houden. Deze ingesleten regel kan immers ook een machtig middel zijn van de duivel om mensen de kerk uit te houden...
Autumn
Een lampje die gaat branden en dat je dan pas mag gaan zitten? Lampjesregel? Serieus?? Nooit van gehoord en het komt ontzettend vreemd en bovenal ongastvrij op me over. Ik kan me voorstellen dat de vragensteller daarvan schrikt en zich niet welkom voelt in een kerk. Volgens mij doet Jezus niet aan lampjes als mensen bij Hem willen komen en Zijn Woord willen horen in de gemeente.