Geef al je rijkdom weg en volg Mij

Ds. W. van der Wind / Geen reacties

Vraag

De rijke jongeling vraagt: Wat moet ik doen om het eeuwige leven te krijgen? Het antwoord is: Geef al je rijkdom weg en volg Mij. Maar u als dominee verkoopt toch ook niet uw huis en auto en alles wat u heeft om het aan de armen weg te geven?

Antwoord

Ook ik ben inderdaad een zeer gezegend mens in dit opzicht, evenals vele andere collega's. Daarin heb je volkomen gelijk. En dat veel zegen ook een grote verantwoordelijkheid met zich meebrengt, is absoluut een vast gegeven. Van wie veel is toevertrouwd, zal ook veel gevraagd (mogen) worden. Dat is inderdaad niet eenvoudig, om daar op de juiste wijze mee om te gaan. Persoonlijk ervaar ik dat vaak als een doorlopende strijd, wat wel mag en wat niet. Maar de diepste vraag die de Heere ons stelt is: ben je bereid het op te geven voor Mij? Staat het tussen jou en Mij in?

We zien in de bijbel dat bezit en rijkdom als een zegen van de Heere beschouwd mogen worden, en dat er meerdere rijken zijn zonder dat daarover een oordeel wordt uitgesproken. Maar toen van de rijke jongeling, die meende door het houden van de geboden zaligheid te verdienen, gevraagd werd zijn bezit op te geven, ging hij verdrietig heen. Het bezit stond hem in de weg om de Heere volledig te dienen met alles wat hij was en had.

En die vraag zul je heel persoonlijk moeten beantwoorden als het gaat over je bezit en het dienen van God. Ook kun je met véél wat je is toevertrouwd véél goed doen in dienst van het Koninkrijk. Denk aan Lydia, aan Jozef van Arimathea.

Nog één ding: we "bezitten" ten diepste niets op aarde, het is ons slechts uitgeleend door de Eigenaar ervan. Hem behoort alles toe en we ontvangen alles uit Zijn hand.

Ds. W. van der Wind

Tags in dit artikel:

rijke jongeling