Vrienden kwijt als ze getrouwd zijn

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb vraag over het huwelijk. Ik vind het zelf heel ingewikkeld dat enkele van mijn vrienden ervoor hebben gekozen om alleen voor hun levenspartner te gaan. Zo had ik een goede vriend met wie ik veel kon bespreken, maar naarmate hij langer verkering had ging zijn vriendin zich met onze vriendschap bemoeien. Gelukkig heeft dat toen geen nadelige gevolgen gehad. Zijn vriendin reageerde zelfs behoorlijk geïrriteerd toen ik een keer voorstelde om weer eens samen op vakantie te gaan. Nu zijn ze allebei getrouwd en is het contact definitief verbroken. Ik vind dit heel jammer omdat hij een van mijn weinige echte vrienden was. Ik mis nog regelmatig het contact met hem en ik hoop vaak dat hij eens weer contact met me opneemt. Mijn echte vraag is nou eigenlijk: Moet je als je getrouwd bent vriendschappen verbreken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het antwoord op je vraag bestaat uit drie woorden: zeer zeker niet! Vriendschappen zijn zó kostbaar! Dat is voor jou ook wel gebleken. Het is dan ook heel jammer dat de invloed van de derde binnen jullie vriendschapsrelatie zo groot is gebleken dat er banden verbroken zijn geworden. Misschien komt het later nog weer goed, maar waarom zul je wachten? Je kunt toch zelf het initiatief nemen door misschien niet meteen met vákantie te willen gaan, maar een kórte activiteit te bedenken? Bel eens op, schrijf een briefje, stuur een (verjaardag)kaartje waarin je uitnodigt tot hernieuwd contact.

Er zal ook vast wel eens een gezamenlijke vrije avond te plannen zijn. Of kun je niet een gelegenheid zoeken om samen ergens iets te gaan drinken? ‘Een hapje eten’, zoals dat zo mooi heet is wellicht meteen weer teveel van het goede...  Misschien hebben jullie gezamenlijke interesses, waar ‘zij’ buiten staat. Zodat jullie samen iets kunt gaan ondernemen, wat weer tot latere contacten aanleiding geeft.

Afwachten kán, maar ik weet niet hoe bevredigend dit (op de duur) is! Vriendschap komt toch van twéé kanten?

Succes gewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

vriendschap
2 reacties
Catherine
Helaas ben ik zo ook vrienden verloren en was bijna ook in die valkuil getrapt, moet ik eerlijk bekennen. Toen ik pas getrouwd was dacht ik dat mijn man mijn beste vriend was en ik geen vrienden meer verder nodig had.
Maar gelukkig hebben wij met een paar vrienden elkaar vastgehouden.
Tja, of het gaat lukken om het contact te hernieuwen, weet ik zo net niet. Het kan op een teleurstelling uitdraaien, maar je weet het niet. Niet geschoten is altijd mis tenslotte.
Ik hoop het voor je. Vooral als het al een langere vriendschap was.
Het lijkt er op of de vriendin jou als persoon niet zag zitten misschien.
En dan wordt het moeilijk.
mluther
Beste vraagsteller,

Herkenbaar waar je overschrijft. Je bent (helaas) niet de enige. Het gebeurd regelmatig dat mensen een relatie krijgen en daardoor alles overboord gooien aan vriendschappen (tot familiekring toe). En nee, het is zeker niet nodig om als je trouwt vriendschappen te verbreken. Integendeel, het is belangrijk dat je die probeert te houden. Toch denk ik dat het probleem niet zo zeer ligt bij het al dan niet trouwen. Meer het uit elkaar groeien van elkaar. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Een ervan kan een levenspartner zijn, maar ook bijv. het ontwikkelingsproces wat iemand heeft.

Verder geeft Marijke Rots goede handvatten om het contact met je 'oude' vriend nieuw leven in te blazen ('k zou haast willen zeggen - Pasen leent zich daar uitstekend voor ;-)). Probeer daar enerzijds zonder al te hoge verwachting naartoe te gaan en houd voor jezelf anderzijds duidelijk wat je zou willen vinden in een vriendschap. Wees eerlijk naar jezelf en als 't niks wordt, zet er dan ook radicaal een punt achter. Het is helaas een feit dat er nogal eens vriendschappen komen en gaan. Hoewel het dan soms heel erg veel pijn kan doen als een goede vriendschap verbroken wordt komen er niet zelden mensen op je weg waar je weer hele andere dingen van kan leren. En tegelijk kan je je afvragen hoe goed een vriendschap is, als deze (definitief) verbroken wordt.

Al het goede toegewenst ook op de momenten dat je je misschien wel eenzaam voelt, omdat er geen mensen die je begrijpen.