Vast in GGZ

Ds. C.J. Droger / 7 reacties

Vraag

Ik verblijf nu in een GGZ. Ik ben volgens artsen "depressief", maar heb  dit gespeeld. Nu zit ik vast en kan geen kant meer op. Medicatie innemen, hetgeen geen effect sorteert, of stoppen en een IBS aan mijn broek krijgen. Kosten per dag zijn hoog! Hoe kan ik dit ooit terugbetalen? Heb eigenlijk de duivel verzocht. Dit kan ik tegenover God toch nooit verantwoorden? Heeft U misschien een suggestie voor mij?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dank voor je vraag. Je hebt jezelf in een moeilijke situatie gemanoeuvreerd. Ik denk dat er maar één goede oplossing is: zo snel mogelijk de waarheid vertellen en uitleggen waarom je een depressie nagebootst hebt. Ik neem aan dat zoiets wel vaker voorkomt en dat men wel weet hoe men dit aan en op moet pakken. Nee, dit kun je tegenover God niet verantwoorden. Dit is een zonde tegen het negende gebod. Dus snel uit je depressieve rol stappen en om hulp vragen. En aan God om vergeving. Hij weet wie je bent en waarom je dit deed en Hij is bereid om je te helpen en genadig te zijn, als je het van Hem verwacht.

Heel veel sterkte voor de komende tijd.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Lees meer artikelen over:

depressiefliegenvergeving
7 reacties
AHHK76
Het is inderdaad niet goed wat je gedaan hebt... Ik hoop dat je de waarheid kunt vertellen en dat ze je geloven, zodat je snel weer weg kunt!
David deed ook alsof hij krankzinnig was om te ontsnappen uit een land. Dus je bent niet de eerste die doet alsof. Voor hem was er vergeving en dat is er dus ook voor jou, als je erom vraagt!
tulp
Als je zover bent gegaan dat je opgenomen bent omdat je een depressie zo goed nagebootst hebt, dan is er psychisch in ieder geval wat met je aan de hand. Geen depressie, maar wel iets anders. Maak gebruik van de omstandigheden (GGZ) en werk daaraan, je bent er nu toch.
fokker76
ik ben het helemaal eens met de reactie van Tulp. Vind het eerlijk gezegd een bijzondere vraag. Ik heb zelf helaas ook meerdere keren een depressieve stoornis meegemaakt, maar ik zou dit echt niet na kunnen bootsen.
Ik vraag me dan ook echt af of je dit wel zo na kan bootsen. En als je dit kan, dan is er mijns inziens toch echt iets niet in orde.... Nu je toch opgenomen bent in de GGZ, accepteer dan alle hulp en begeleiding die je krijg en laat zien, dat je niet depressief bent, maar dat je alles gewoon weer zelf aan kunt. Dit komt op daden aan.
Jello
Inderdaad, een bijzondere vraag, hoe kan iemand zó een depressie nabootsen dat deskundigen erin trappen en jou zelfs op laten nemen?!

óf jij bent een ongelooflijk goede toneelspeler.

óf de geestelijke gezondheidszorg rammelt aan alle kanten, je mag immers van deskundigen verwachten dat zij echt van nep onderscheiden.

Als je werkelijk niets mankeert en je bent aan zulke 'deskundigen' overgeleverd, dan vraag ik me af of je hen nu kunt overtuigen dat je niet ziek bent...

Wellicht was er een reden, waarom je het naspeelde, David had zo ook zijn problemen. Ga op zoek naar jouw probleem en vraag daar hulp voor, nu je er toch bent. Was er geen reden, dan is het misschien een idee om genoeg mensen om je heen (buiten de 'deskundigen' daar) ervan te overtuigen dat jij het nagespeeld hebt en dat je in werkelijkheid niets mankeert. Een handtekeningenactie misschien?

Heel veel sterkte toegewenst!
John61
Vraagsteller, als je vrijwillig bent opgenomen, kun je ook vrijwillig weer vertrekken en is geen uitleg over je vertrek noodzakelijk. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen handelen.
arendine
John61, dat hoeft niet zo te zijn. Als een arts heeft geconstateerd dat de vraagsteller een gevaar voor zichzelf is, zou het kunnen dat de vrijwillige opname iet meer zo vrijwillig is. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de vraagsteller heeft aangegeven dat ze gedachten heeft over zelfmoord.

De beste stap naar herstel lijkt mij eerlijkheid.
tulp
Nog even een aanvulling: een stoornis nabootsen is óók een psychische aandoening die mededogen verdient. Als je dit kunt bespreken met je behandelaar of een verpleegkundige die je vertrouwt, dan kan de situatie voor jou alleen maar beter worden.
Nu zit je in een lastig parket. Als je in een goede behandelplek zit, zal er niemand boos op je worden maar zullen ze juist proberen je te helpen begrijpen hoe dit allemaal heeft kunnen gebeuren en hoe je een volgende keer op een wat handigere manier aan de bel kunt trekken.