Info over Reformatie en 3FvE

Ds. R. W. van Mourik / Geen reacties

Vraag

Bestaat er een eenvoudig boekje of handreiking waarin het belang wordt uitgelegd van de Reformatie en het gebruik van de drie formulieren van enigheid? Ik zou daar graag meer van willen weten maar ook leren. Op dit moment dreig ik iemand kwijt te raken, een goede vriend, die vanuit deze traditie nu deze traditie afkeurt omdat het niet bijbels zou zijn. Dit doet me veel verdriet, maar ik merk ook dat ik moeite heb om te verwoorden waarom de reformatie nodig was en we de instellingen gebruiken zoals we dat in de gereformeerde traditie kennen. Daarom is het ook niet zozeer om die persoon de les te lezen maar vooral ook om zelf te begrijpen. En om wellicht ook naar deze persoon een handreiking te kunnen doen.

Antwoord

Het is lastig om op deze vraag antwoord te geven. Er is namelijk over de drie formulieren (HC, NGB en Dordtse Leerregels) een zee van literatuur verschenen. En helaas ook vaak met een eigen invalshoek. Daar komt nog bij dat er ook weleens beweerd wordt dat de belijdenisgeschriften wat verder afstaan van de klare en heldere bron van de Reformatie. Het gaat echter natuurlijk uiteindelijk om de echte, enige Bron en dat is Gods Woord.

Het probleem is nu dat daar verschil van mening over ontstaat met jouw vriend. Natuurlijk heeft dat gevolgen voor het verstaan van de belijdenisgeschriften, maar het gaat ten diepste over het verschillend omgaan met de Schrift. Je vriend wijst de belijdenisgeschriften af vanwege het feit dat ze niet bijbels zouden zijn. Dan kun je proberen om te bewijzen dat de drie formulieren van enigheid Bijbels zijn, maar je kunt ook proberen om te laten zien dat wat er in de Bijbel staat, verwoord wordt in de belijdenisgeschriften. Dat is de goede volgorde. Wanneer je de centrale gedachten uit de Schrift probeert aan te geven, zul je merken dat het niet moeilijk is om daar passages uit de belijdenisgeschriften bij te vinden. Ter illustratie of ter bevestiging.

Zorg daarom dichtbij de Schrift te blijven. Je moet je vriend uiteindelijk niet overtuigen van het gelijk van de Reformatie, maar van het gelijk van de Schrift. Het probleem is echter dat er vaak ook zo'n diversiteit is van meningen over het verstaan van de Bijbel zelf. Probeer helder te krijgen waarin je vriend bepaalde verschuivingen maakt in zijn gedachten. Praat daar eerlijk over en laat zien waarom jou dat raakt en verdriet doet. Waarin jij denkt dat hij afwijkt van het spoor van de Schrift. Niet zozeer van het spoor van de Reformatie, maar waarin hij bepaalde kernzaken uit de Schrift anders ziet. Wees ook eerlijk om te erkennen dat er in de belijdenisgeschriften wellicht bepaalde accenten kunnen zijn die niet helemaal recht doen aan het geheel van de Schrift. De drie formulieren zijn de Bijbel niet! Maar blijf dichtbij de Schrift en ga (en blijf) daarover in gesprek.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg